Kinesiska Aiways U5 är en bil med många missar. Svenska Dagbladet har testat bilen och summerar i rubriken: ”Aiways har stressat fram sin första elbil”.
Aiways U5 är en helt ny bilmodell, som SvD inte är imponerad av.
Aiways har, enligt SvD, ”gått från idé till verklighet på fyra år” och nu letar sin väg ut i Europa. Den har plus och minus, men ”det är framför allt prislappen som skaver”. Då hjälper det inte att Aiways med sitt namn alluderar på ”kärlek” – bilmärket är på kinesiska en lek med ordet ”kärlek”.
SvD slår ner på räckvidd och laddkapacitet. Teoretiska 40 mil blir runt 20 mil i motorvägsfart runt noll grader. Det tar 35 minuter att snabbladda från 20–80 procent. ”På grund av laddhastigheten är U5 främst att betrakta som en enklare elbil för de vardagliga resorna”, summerar SvD.
SvD talar om två huvudkonkurrenter till Aiways U5: MG Marvel R Luxury och Renault Mégane e-tech EV60.
Aiways U5 lanserar sig som en suv i mellanklassen med dragkrok på 1 500 kilogram, dock bara med framhjulsdrift.
Bagageutrymme är på 432 liter, inget besked om utrymme med nedfällda baksäten.
Priset för Aiways U5 är från 430 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ generösa utrymme
+ välbyggd
+ bra komfort
+ låg ljudnivå i kupén
+ bra acceleration: 0–100 kilometer per timme på 7,8 sekunder
+ dålig klimatanläggning
+ baksätet går att fälla till helt plan
+ stort bagageutrymme, även under durken
+ förbrukning:1,7 kWh per mil
På minussidan:
– långsam snabbladdning: 90 kW
– kort räckvidd: 41 mil WLTP
– dålig långsamladdning: 3,7 kW
– ingen stolsvärme i grundversionen
– ingen värmepump
– ingen rattvärme
– låg lägstastandard
– inget volymvred
– svårt hitta varningsblinker
– ingen navigator
– relativt dyr
– tre stjärnor i krocktest
– svårhanterlig energiåtervinning
– många buggar
Aiways U5 får 18 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 19 mars 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 29 mars 2022
Uppdaterad 1 april 2022