Efter succén med den lilla suven MG ZS, som fick ett mycket lågt privatleasingpris i Sverige, kommer nu kinesiska MG med en kombi, MG5 Electric. Världens första elkombi, säger företaget i marknadsföringen. Just kombi – herrgårdsvagn – är en populär modell i Sverige.
MG är ett anrikt brittisks märke, Morris Garages, grundat 1924. Kinesiska staten (SAIC) köpte MG 2007 och stöpte om märket i grunden. Från 2021 är det ett elbilsmärke på den europeiska marknaden.
MG som elbil har sålt så bra i Sverige, drygt 4 000 bilar på ett år. Det har gjort den svenska marknaden till en av de viktigaste i EU för MG.
Först lite fakta om MG5 Electric:
Snabbladdningen är på 87 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW. Bilen har eluttag för 2 200 Watt, det vill säga fungerar som batteribank (V2L).
Räckvidden är 38 mil (WLTP) och förbrukningen 1,79 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,3 sekunder och toppfarten 185 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 479 liter, med nedfällda baksäten 1 367 liter.
Bilen är framhjulsdriven. Den finns med dragkrok, som har dragvikt på 500 kilogram, och tar taklast på 75 kilogram.
MG5 Electric har förarstödssystemen som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, skyltigenkänning och autobroms.
Priset är från 429 990 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är 2 950 kronor per månad för 1 000 mil per år. När MG ZS kom hade den leasingpris på 1 990 kronor per månad, vilket sedan steg till 2 850 kronor. MG5 Electric är marginellt dyrare, har större räckvidd och är mer praktisk.
Dagens industri har testat bilen och säger i rubriken: ”Först el-kombin kommer från Kina” och ”MG har trumfkort för svenska marknaden”. I recensionen kallar Di bilen ”enkel, smidig och okomplicerad”. Di är mycket positiv till bilen, men ger den ändå inte så högt betyg. En annan recensent, Mattias Goldmann på Gröna Bilister, tror att MG5 Electric kan bli Sveriges mest sålda bil.
Di ser tre konkurrenter till MG5 Electric: Kia Niro EV, ”ny version lanserad, bekväm, smart och effektiv”; Mazda MX-30, ”härlig design […] men för kort räckvidd”; DFSK Seres 3, ”kinesisk prispressare som smyger in på marknaden i skuggan av MG”.
I sammanställningen nedan utgår jag från MG5 Electric i versionen Luxury, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ låg leasingavgift
+ praktisk kombikaross
+ god kupékomfort
+ behaglig att köra
+ bra säten
+ mjuk fjädring
+ gott om plats i baksätet
+ snabb acceleration
+ appstyrning
+ rimligt bra räckvidd
På minussidan:
– högt vägljud
– framvagnen ostadig vid fullt gaspådrag
– inga fysiska knappar för luftkonditionering
– informationssystemet har vissa brister
MG5 Electric får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 28 maj 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: MG
Artikeln publicerad 28 maj 2022