Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 är två utmanare till Tesla Model Y. Nu finns Kia EV6 GT, som utmanar Teslas värstingmodell, Tesla Model Y Performance. Den slår Tesla i flera avseenden – bland annat snabbare snabbladdning och möjlighet att ladda andra elektriska apparater på bilens batteri – och kostar ungefär lika mycket.
Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 delar plattform, som är helektrisk, E-GMP. Kommande bilar från de koreanska systerföretagen kommer också att använda denna renodlade elbilsplattform. Kia EV6 GT är en i flera avseenden uppgraderad version av Kia EV6, med prestandabromsar, omarbetad fjädring och stötdämpning, bättre styrning och många flera hästkrafter (585), men inte en helt ny bil.
Dagens Nyheter har testat Kia EV6 GT och är mycket imponerad av ”den sydkoreanska bilindustrins starkaste och snabbaste modell någonsin”, ”75 hästkrafter starkare och fyra tiondelar snabbare till 100 än Porsche 911 GT3 Touring”.
Här är lite fakta om Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 239 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 77,4 kWh och räckvidden 42,4 mil. Förbrukningen är 2,06 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,5 sekunder och toppfarten 260 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 480 liter, med nedfällda baksäten 1 260 liter. Det finns även ett litet främre bagageutrymme (”frunk”) på 20 liter.
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 800 kilogram. Bilen har fyrhjulsdrift.
Kia EV6 GT har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filkörningssystem, bältessträckare och dödavinkelvarnare.
Priset är från 819 600 kronor; ingen miljöbonus på grund av för högt pris. Ingen uppgift om kostnad för privatleasing.
DN nämner tre konkurrenter till Kia EV6 GT, där de två senare är betydligt dyrare: Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-E GT och Porsche Taycan Turbo.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV6 GT, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ snabb acceleration
+ hög toppfart
+ laddhastighet
+ bra bromsprestanda
+ adaptiv stötdämpning
+ mycket utrustning
+ billig, ”ett kap jämfört med Porsche Taycan Turbo”
+ möjlighet att ladda andra elektriska apparater från batteriet (”vehicle to device”)
På minussidan:
– dålig körställning för långa förare
– ratten går inte att dra nära kroppen
– dålig sittkomfort i framstolarna
– för dyr för miljöbonus
– obekvämt baksäte
Kia EV6 GT får 20 av 25 poäng.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 27 augusti 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 28 augusti 2022