Kombinationen billig elbil och cabriolet, är en ovanlig kombination. Bilen finns dock, som en del av Mercedes-Benz och heter Smart EQ fortwo cabriolet. Den har en stor begränsning – räckvidden är bara 13 mil. Det gör att den bara passar som stadsbil eller bil för andra korta sträckor.
Jag har tidigare skrivit om en annan eldriven cabb, som vi vanligen kallar cabrioleterna, Fiat 500 C (220609).
Den hade dubbelt så stor räckvidd, 32 mil, som nog många tycker är i kortaste laget. Nu kommer en med så kort räckvidd att frågan är hur användbar den är. Dock har Mercedes med Smart ingen annan ambition än att vara en kompakt stadsbil för två personer.
Dagens PS Högsta växeln, tidigare Dagens PS Motor, har testat Smart EQ fortwo cabriolet, eller Smart EQ fortwo cabrio som den också kallas. Dagens PS Högsta växeln summerar: ”Den har marknadens kortaste räckvidd men erbjuder ett roligt paket och mycket körglädje.” Testaren kallar den ”flink, rolig och härlig att springa ärenden med” och jämför den med en elektrisk gokart.
Här är lite fakta om Smart EQ fortwo cabriolet med bakhjulsdrift.
Snabbladdning finns inte, växelströmsladdningen är på 4,6 kilowatt (kW) med tillval för 22 kW.
Räckvidden är 13 mil. Förbrukningen är 1,42–1,63 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 11,8 sekunder och toppfarten 130 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 260 liter.
Bilen finns inte med dragkrok.
Smart EQ fortwo cabriolet har en rad förarstödssystem som adaptiv farthållare, sidvindsassistent och filhållningsassistent.
Bilens pris är från 269 900 kronor, men det är inte klart om den finns till försäljning i Sverige.
Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter till Smart EQ fortwo cabriolet.
I sammanställningen nedan utgår jag från Smart EQ fortwo cabriolet med bakhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ kompakt
+ direkt respons
+ pris
+ billig och rolig transport
+ funktionell interiör
+ rymlig (för två passagerare)
+ Apple carplay och Android auto
+ utstrålar exklusivitet
+ låg vikt
+ liten miljöpåverkan
+ stabil i höga farter
+ kort vändradie, ”som en radiobil”
+ rappare än vad accelerationen får en att tro
+ bra cabriolet
+ fällbart passagerarsäte, vilket ökar lastvolymen
På minussidan:
– kort räckvidd, ”räckviddsångesten är ständigt närvarande”
– dålig kvalitet på interiören
– dåligt infotainmentsystem hämtat från Renault
– är inte exklusiv
– dåligt bagageutrymme
Smart EQ fortwo cabriolet får 3,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns sajt 21 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes-Benz/Smart
Artikeln publicerad 4 november 2022