Kinesiska MG4 rider högt på sitt brittiska arv. Detta kombinerar den numera helt kinesiska bilen med en att vara en de bästa lågpriselbilarna i Sverige. MG4 Luxury är nära nog ”bäst i test” i Svenska Dagbladets test av bilen.
MG4 är byggd på en ren elbilsplattform (MSP). MG4 är större och mer mogen som bil än sina syskon, som tidigare gjort succé.
MG står historiskt för ”Morris Garages”, ett anrikt brittiskt bilmärke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG och gjorde den till Kinas största biltillverkare, SAIC. MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.
Svenska Dagbladet har testat MG4 med tilläggspaketet Luxury, som SvD summerar i ”MG4 är riktigt kul att köra tack vare lätt styrning, bakhjulsdrift och en jämn viktfördelning”. SvD noterar flera förbättringar på MG4 jämfört med föregångarna och kallar den ”Tveklöst den roligaste bilen i klassen.”
Här är lite fakta om MG4 Luxury med bakhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 64 kWh och räckvidden är 43,5 mil. Förbrukningen är 1,66 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 350 liter, med nedfällda baksäten 1 165 liter.
Bilen finns med dragkrok, med dragvikt på 500 kilogram.
MG4 har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Priset är från 414 990 kronor före miljöbonus för inköp. Privatleasingpriset är 3 990 kronor per månad (två eller tre år, 1 000 mil per år).
SvD nämner två specifika konkurrenter till MG4: Kia Niro EV för 530 000 kronor och Volkswagen ID.3 Pro Performance för 510 000 kronor. Tidningen nämner också Cupra Born som möjlig konkurrent.
MG4 Luxury kommer under 2023. MG4 kommer under nästa år i ytterligare två versioner, en prestandaversion som accelererar från 0 till 100 på 3,8 sekunder och en billigare version med kortare räckvidd, mindre utrustning och enklare batteri.
I sammanställningen nedan utgår jag från MG4 Luxury, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ pris
+ garanti
+ lätt att köra
+ möjlighet att ändra gasrespons, styrning och bromsåtervinning
+ bra sittkomfort och ergonomi
+ bra kupéutrymmen
+ rimligt bra snabbladdning
+ luftvärmepump
+ förvärmning av batteriet
+ 360-graderskamera
+ rattvärme
+ nyckellös bil
+ sätesvärme
+ elstyrda stolar
+ ström till andra enheter, ”powerbank” (V2L)
+ egen, lekfull design
+ låg ljudnivå
+ mycket utrustning i relation till pris
+ tillräckligt snabb acceleration
På minussidan:
– ingen elbaklucka
– inget handtag i taket
– inget tredelat baksäte
– igen genomlastningslucka
– ingen vindrutetorkare till bakrutan
– liten bildskärm
– dålig filhållningsassistent
MG4 får 32 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 5 november 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: MG
Artikeln publicerad 6 november 2022