Dagens Nyheter är, liksom andra tidningar, imponerad av BMW:s nya elbil, BMW iX. Den är första modellen i en serie rena elbilar, som kommer 2022–2023. Den har dock en nackdel: priset.
DN har provkört och betygsatt BMW iX xDrive50, som får högt betyg och omdömet ”komfort och prestanda är på topp”. Men DN skriver samtidigt att priset är högt, 1 072 900 kronor, och ”bilen har sina brister”. Det finns ett billigare alternativ, xDrive 40 för 872 900 kronor med mindre räckvidd (42,5 mil) och lite sämre prestanda i övrigt.
”Höjer ribban för elbilar – men priset är högt”, summerar DN i rubriken för BMW iX xDrive50.
DN är lite diffus om hur snabbt den laddar, ”80 procent på runt en halvtimme”. DN tycker att förbrukningen, 1,98–2,2 kWh/mil, är acceptabel. Den har bagageutrymme på 500/1 750 liter.
Reportern utgår från modellen xDrive50, som jag här summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ komfort och ”exceptionellt tyst”
+ prestanda
+ räckvidd: 54,9 mil WLTP
+ supersnabbladdning på 200 kW
+ fyrhjulsdrift
+ snabb: 0–100 km/t på 4,6 sekunder
+ stor pekskärm, möjlig att individualisera
+ mjukvaruuppdatering över nätet (OTA)
+ toppfart: 200 km/t
+ släpvagnsvikt på 2 500 kilogram
På minussidan:
– dyr
– röststyrning på engelska
– brister i informationssystemet
– knappar öppnar dörrarna inifrån
BMW iX får 22 av 25 poäng i betyg.
Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5. Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor – däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X – och billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 15 oktober 2021