Škoda har hävdat sig väl som elbil. Många tycker nog att den stod i främsta ledet i Volkswagenfamiljen, när den började leverera elbil på gemensam, renodlad elbilsplattform. Nu har Škoda Enyaq kommit i en sport-suv-version, Škoda Enyaq RS iV.
Škoda Enyaq delar MEB-plattform med syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Volkswagen (VW). Tillverkningen sker inte i hemlandet Tjeckien, utan i tyska Zwickau.
Škoda har kommit i flera varianter sedan företaget presenterade den första rena elbilsmodellen, Enyaq. Škoda Enyaq iV kom i olika versioner, liksom Škoda Enyaq Coupé (kallad suv), Škoda Enyaq Sportline iV finns också och nu Škoda Enyaq RS iV som är mer suv än Coupé.
Dagens PS Högsta växeln har testat nya Škodan 2023 års modell, som inte får högt betyg men en fyndig rubrik – ””Nya Škoda Enyaq RS iV är ett får i ulvakläder” – och bra summering, “är praktisk, trevlig att ratta och väldigt genomtänkt, på typiskt Škoda-manér”.
Här är lite fakta om Škoda Enyaq RS iV med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 77 kWh netto och 82 kWh brutto. Räckvidden är 51,4 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,7 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,5 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 585 liter, med nedfällda baksäten 1 710 liter.
Bilen finns med dragkrok och dragvikt 1 200 kilogram.
Škoda Enyaq RS iV har förarstödssystem som adaptiv farthållare, olika varningsfunktioner och parkeringshjälp.
Priset för Škoda Enyaq RS iV är från 690 000 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.
Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter till Škoda Enyaq RS iV, men de torde vara Audis och VW:s snarlika modeller.
I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Enyaq RS iV med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra acceleration men bara ”lagom”
+ sportigt utseende
+ familje-suv
+ praktiska lösningar à la Škoda
+ tyst
+ bekväm
+ generösa innerutrymmen
+ stort bagageutrymme
+ bra körposition
På minussidan:
– tung i kurvor
– ingen uppgraderat chassi
– dålig fjädring
– svårmodulerade bromsar
– oprecis styrning
– inte sportig i praktiken
– rörigt infotainmentsystem
– inte värt 30 000 kronor extra
Škoda Enyaq RS iV får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta Växelns webbplats 12 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Škoda
Artikeln publicerad 14 december 2022