Nissan Ariya är efterträdaren till den mest framgångsrika elbilen i elbilens tidiga historia, Nissan Leaf. Den är en bra efterträdare, men är den tillräckligt bra?
Nej, flera tester ger den bra betyg men långtifrån ”bäst-test”. Dagens PS Högsta växeln gör dock tuppen upp för den fyrhjulsdrivna versionen, som sajten testat och ger omdömet: ”… bilen framstår som ett genomgående vettigt val, men som inte nödvändigtvis utmärker sig enormt mycket på något specifikt håll.” Sajten skriver vidare: ”Resultatet är en suv med svenskarnas favoritdrivning, som dessutom fungerar riktigt bra.” Mot bakgrund av att bilen också finns med tvåhjulsdrift: om ”… man ska ha en Ariya, är det tveklöst en variant med fyrhjulsdrift som man ska välja”.
Nissan Ariya e-4ORCE AWD är vad många kallar en “crossover”, det vill säga en suv med slankare akter. Nissan Ariya AWD är en bra suv, men kanske hade man förväntat sig mer av Leafs efterträdare. Bakgrunden är historia med start 2010: Nissan Leaf tar världen med storm.
Nissan Ariya är byggd på en ren elbilsplattform, CMF-EV. Den är gemensam för japanska Nissan och Mitsubishi samt franska Renault. Nissan Ariya e-4ORCE AWD finns ännu inte för leverans, men ska starkt försenad komma sommaren 2023.
Jag har haft många artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se: Ariya värdig efterträdare till Leaf? (12 mars 2023) Nissan Qashqai eldrift med bensin (31 januari 2023), Nissan Ariya bra suv-val (24 november 2022), Ariya är Nissans nya elbil (23 april 2022), Nissan för finsmakare om Ariya AWD (9 april 2022), Återkomst för Nissan om Ariya AWD (8 april 2022) och Nissan tar ny sats (29 november 2021).
Här är fakta om Nissan Ariya e-4ORCE AWD.
Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med framhjulsdrift) och motor på 306 hästkrafter (finns även uppgift om 389 och 394 hästkrafter).
Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 7,4 kW med tillval 22 kW.
Batteriets storlek är 87 kilowattimmar netto (finns även med 63 kWh, både med fyrhjuls- och framhjulsdrift) och 91 kWh brutto. Räckvidden är 51,5 mil (WLTP). Förbrukningen är inte officiell i kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,7sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 468 liter, oklart vad utrymmet blir med nedfällda baksäten. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA).
Priset för Nissan Ariya e-4ORCE AWD är från 658 200 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som gör bilen dyrare.
Vilka bilar konkurrerar Nissan Ariya e-4ORCE AWD med? Dagens PS Högsta växeln nämner en bil: Volkswagen ID.4. Kanske är även fyrhjulsdrivna Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya e-4ORCE AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen, som tyvärr är väldigt lite.
På plussidan:
+ den mest intressanta av Ariya-modellerna
+ luftig och stor interiör
+ förvånansvärt rolig och tillmötesgående körning
+ bra kördynamik, lättkontrollerad i vinterväglag
+ mycket bra fyrhjulsdrift
På minussidan:
– dåligt fungerande touchknappar
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– dåligt fungerande klimatanläggning
– dåligt fungerande informationssystem
– inga inspirerande köregenskaper
– bristande mjukhet i fjädring
Nissan Ariya e-4ORCE AWD får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens PS Högsta växeln 19 mars 2023.
Bilden visar en Nissan Ariya på elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 april 2023