Kineserna kommer starkt med elbilar. Senaste tillskottet är Zeeker 001, som har samma ägare som Volvo Cars, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar. Andra kinesiska elbilar att hålla ögonen på är MG, Nio och Xpeng.
För två år sedan fanns inte Zeekr. Men Volvo-PV-ägaren Geely är snabb i vändningarna, och nu finns första Zeekr på den europeiska marknaden – Sverige och Nederländerna – lämpligt med tillägget ”001”. Snart kommer också en modell, Zeekr X, som är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30.
Zeekr är kinesiskt och har huvudkontor i Amsterdam. Men det svenska fotavtrycket är rejält: design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.
Zeeker har samma plattform och teknik, SEA, som kommande Volvo EX30, Volvo EX90 och Polestar 4. Därmed ligger den steget före kusinmodellernas Volvo XC40 och Polestar 2, som båda bygger på kombinationsplattformar.
Jag har skrivit en artikel om elbilen Zeekr på Jörgensval.se: Zeeker 001 stark kines (22 juli 2023).
Dagens industri har testat Zeekr 001 Privilege AWD, som är en av tre 001-modeller som företaget erbjuder. Tidningen gör tummen upp och summerar i rubriken: ”Rivstartar, Zeekrs första modell 001 utmanar Volvo XC40 och Polestar 2.” Di avslutar med att man kan ”undra vem som ska köpa en Volvo XC40 eller Polestar 2 när den här Geely-bilen också finns att tillgå?”.
Zeekr 001 Privilege AWD får 21 av 25 poäng. Den får toppbetyget fem poäng i kategorin komfort och fyra poäng i alla andra kategorier: köregenskaper, ekonomi, säkerhet och bilkänsla. Inget kategoribetyg drar ner helhetsbetyget. Di placerar i praktiken Zeekr 001 Privilege AWD i kategorin ”bäst-i-test”.
Här är fakta om suven Zeekr 001 Privilege AWD:
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 544 hästkrafter och vridmoment på 686 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har ännu testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är på 200 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 100 kilowattimmar (kWh) brutto och 94 kWh netto. I Kina finns även batteri på 140 kWh och närmare 100 mils räckvidd, som dock inte finns på europeiska marknaden.
√ Förbrukningen är 1,85 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 62 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder.
√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 539 liter, med nedfällda baksäten 2 144 liter. Finns även utrymme under durken. Bilen har litet bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 2 000 kilogram, men oklart om taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Den har head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år plus ytterligare fem år om man servar enligt plan, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart och batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Zeekr 001 Privilege AWD är 707 000 kronor. Bilen finns också i en dyrare version, fyrhjulsdrivna Performance från 757 000 kronor. Det finns också en billigare, bakhjulsdriva Long Range RWD från 667 000 kronor.
Dagens industri nämner fem konkurrenter till Zeeker 001: Kia EV6, ”Årets bil 2022, finns även i underhållande prestandaversion”; Polestar 2, ”mindre, trängre och erbjuder sämre komfort”; Tesla Model Y, “sämre komfort, men många smarta lösningar och snål drivlina”; Volkswagen ID.7, ”snart på marknaden, rymlig bil med lång räckvidd”; Volvo XC40, ”mindre, trängre och erbjuder sämre komfort”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 001 Privilege AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket hög komfort
+ ”slösaktigt stort utrymme i kupén”
+ bekvämt baksäte
+ stort bagageutrymme
+ ombonad och påkostad, nästan lyxig, interiör
+ mycket hög komfort
+ kraftfull motor med snabb acceleration, en sportbil
+ mycket tyst med mindre hjul (testet hade 22-tumshjul)
+ energieffektiv
+ lång räckvidd
+ bra supersnabbladdning, även om den inte är på maxnivå
+ välbalanserat chassi
+ mycket bekväm luftfjädring på modellen Performance
+ bra styrning
+ mycket utrustning redan i grundversionen på modellen Performance
På minussidan:
– litet bagageutrymme under huven (frunk)
– dålig adaptiv farthållare
– visst vägljud med 22-tumsdäck, men inte med mindre däck
– nytt märke med osäkert värde
Zeekr 001 Privilege AWD får 21 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 21 juli 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr
Artikeln publicerad 31 juli 2023