Ioniq 5 N annorlunda elbil

De sydkoreanska syskonen Hyundai och Kia är enda starka asiatiska utmanare till alla kinesiska elbilstillverkare och amerikanska Tesla. Hyundai Ioniq 5 finns nu i en sportversion, Hyundai Ioniq 5 N. Den tar till och med upp kampen med de tyska premiummärkena.

Hyundai och Kia tävlar med varandra om att leverera prisvärda och bra elbilar. Hyundai kom med sin första Ioniq 5 år 2021, som i sin tur var en fortsättning på nya, heleletriska bilmodellen Ioniq. Nu finns Hyundai Ioniq 5 N, där N-beteckningen står för sportighet. Den får bra betyg i biltester vi refererar.

Hyundai Ioniq 5 finns i fem versioner: standardräckvidd (SR) med tvåhjulsdrift, standardräckvidd (SR) med fyrhjulsdrift, lång räckvidd (LR) med tvåhjulsdrift, lång räckvidd (LR) med fyrhjulsdrift samt lång räckvidd (LR) med fyrhjulsdrift och sportprofil (N). Till detta kommer olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om fyrhjulsdrivna Ioniq 5 med lång räckvidd och sportprofil, kallad Hyundai Ioniq 5 N.

Hyundai Ioniq 5 N är en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor och rimligt stort bagageutrymme där man kan fälla ner baksätena – men den saknar dragkrok.

Dagens industri har testat Hyundai Ioniq 5 N. Den ger bilen 19 av 25 poäng och gör – som vi tolkar det – ett försiktigt tummen upp för bilen. Den får toppbetyg (fem poäng) i kategorin bilkänsla, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.

Dagens industri summerar i rubriken: ”Hyundai varvar upp”.

Dagens industri nämner tre konkurrenter till Hyundai Ioniq 5 N: BMW i4 M50, ”Extremt fin styrning, effektiv trots all effekt”; Kia EV6 GT, ”Delar många komponenter med Hyundai Ioniq 5 N”; Porsche Taycan, ”Bäst på det mesta, underbar körupplevelse. Men kostar mer.”

Jag har skrivit många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första helelektriska bil var Hyundai Ioniq): Hyundai Ioniq 5 N bra val (26 mars 2024), Hyundai Kona känns gammal (26 februari 2024), Ioniq 6 AWD inte fullt så bra (26 oktober 2023), Hyundai Ioniq 5 LR bra val (22 oktober 2023), Kona Electric bra val (8 oktober 2023), Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Här är fakta om Hyundai Ioniq 5 N (2024).

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 650 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 770 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 240 kilowatt, kW, i 800-voltsystem; ska ladda 10–80 procent på cirka 18 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 84 kilowattimmar, kWh, brutto och 80 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 2,12  kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 44,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,4 sekunder.

√ Toppfarten är 260 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 310 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 480 liter, med nedfällda baksäten 1 540 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 24 liter

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ta taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil fem år med obegränsad körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år, vägassistans samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Hyundai Ioniq 5 N är från 834 900 kronor. Det finns tillval, som ökar priset, men utrustningen som ingår i grundpriset är omfattande.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 5 N, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket stor körglädje
+ idealisk för bankörning
+ ”designen skvallrar om prestanda”
+ konstgjord växellåda, motorljud och varvräknare
+ ”låter och uppför sig som en prestandabil med bensinmotor”
+ ”lekfull”, rolig
+ ”snabb men livlig”
+ mycket snabb acceleration
+ bra, olika driftslägen
+ boostläge som tillfälligt ger 650 hästkrafter
+ mycket bra supersnabbladdning
+ godkänd räckvidd
+ hög komfort
+ sportiga detaljer jämfört med vanliga Ioniq 5
+ mycket utrustning är standard

På minussidan:
– tung
– sportstolar som inte är bekväma
– manuell justering av stolarna

Hyundai Ioniq 5 N får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 19 april 2024 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 19 april 2024