Tesla har problem i Sverige, så länge bolaget inte tecknar kollektivavtal. Men Teslas elbilar har däremot inga problem att tal om. Den uppdaterade versionen av Tesla Model 3 – framför allt i versionen med fyrhjulsdrift (AWD) – imponerar.
Ansiktslyft (facelift) av en bilmodell brukar vara just vad det heter: en ytlig förändring. Nya Tesla Model 3, känd som Highland, har däremot fått en rejäl ansiktslyftning efter sex år på marknaden. Nya Tesla Model 3 påminner om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre version.
Nya Tesla Model 3 finns i två versioner: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) och standardräckvidd samt Tesla Modell 3 med fyrhjulsdrift (AWD) och extra long räckvidd (long range, LR). Den här artikeln handlar om Tesla Model 3 AWD.
Svenska Dagbladet har testat nya Tesla Model 3 AWD och ger den högsta betyg, ett odiskutabelt ”bäst-i-test”, med 34 av 36 poäng. Tesla Model 3 AWD får högsta betyg (sex poäng) i kategorierna ekonomi, miljö, säkerhet och helhet samt näst högsta betyg (fem poäng) i motor/växellåda och köregenskaper. SvD summerar i artikeln: ”Små ändringar som ger stora förbättringar”.
Dagens industri har också testat nya Tesla Model 3, men då med bakhjulsdrift (RWD), där den får 20 av 25 poäng. SvD-testet motsvarar 23,6 av 25 poäng.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model 3 AWD.
√ Bilen är en sedan, av vissa kallad suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 498 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 493 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250 (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 78/82 kilowattimmar (kWh), båda uppgifter förekommer, brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,4 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 62,9 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,4 sekunder.
√ Toppfarten är 201 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 919 kilogram (gäller gamla modellen; för nya är den inte fastställd).
√ Bagageutrymmet är på 594 liter. Bilen har utrymme under durken och relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 88 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 000 kilogram dragvikt, och taklast på 68 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen instrumentpanel framför ratten eller head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Priset för nya Tesla Model 3 AWD är 611 670 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Svenska Dagbladet nämner två specifika konkurrenter till ny Tesla Model 3: Polestar 2 Long range RWD, ”Pris 609 000 kronor. Räckvidd 61,4 mil (WLTP). 0 till 100 på 6,2 sekunder”; Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range, ”Pris 559 000 kronor. Räckvidd 57 mil (ELTP). 0 till 100 på 7,3 sekunder”.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya Tesla Model 3 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig, ”mycket bil för pengarna”
+ bra motorprestanda
+ bra kvalitet
+ miljömässigt mycket bra
+ trevlig att köra, ”har nerv och närvaro”
+ bra styrning
+ bra fjädrings- och dämpningskomfort
+ tyst
+ mycket hög säkerhet
+ standard med pilotkörningsfunktion, adaptiv farthållare med automatiska filbyten
+ tydlig döda-vinkel-varnare
+ snygg, bra design
+ bekväm
+ svårslaget infotainmentsystem
+ bra röststyrning
+ bekväma framsäten med ventilation
+ baksäten med bekväm lutning och sätesvärme
+ bra filttyg i bagagelucka
+ mycket lågt luftmotstånd, ”en av världens ’halaste’ karrosser”
+ stämningebelysning med dekorlist i valfria färger
+ kupématerial med kvalitet
+ bra förvaring i mittkonsol
+ mycket bra laddnätverk
På minussidan:
– ingen växelspak
– ingen körriktningsvisarspak
– ingen parkeringssensor
– inte samma klass som premiumbilar
– opraktisk öppning på bagageluckan; borde ha varit halvkombilucka
Nya Tesla Model 3 AWD får 34 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 11 november 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 11 november 2023