Mini är tyska BMW:s brittiska modell, men det brittiska är bilens historia. Den är numera en helt tysk version av BMW, som finns i tre modeller med eldrift.
Mini Cooper är inne på sin fjärde generation sedan BMW köpte bolaget och gjorde nystart 2001.
Mini Cooper har en kombinationsplattform, UKL2, som hela Minis program bygger på. Bilen har alltså ingen renodlad elbilsplattform. BMW satsar på eldrift för Mini. Senast år 2030 ska alla Minibilar som lanseras vara eldrivna. Än så länge bygger BMW bilarna i Kina men under 2026 startar det tyska företaget tillverkning i brittiska Oxford.
Det finns tre eldrivna modeller: Mini Cooper, Mini Aceman och Mini Countryman.
Mini Cooper finns i två versioner: Mini Cooper E med framhjulsdrift, 178 hästkrafter, batteri på drygt 40 kilowattimmar (kWh) brutto och räckvidd på 30 mil WLTP samt Mini Cooper SE med framhjulsdrift, 218 hästkrafter, batteri på 54 kWh och räckvidd på 40 mil. Det finns många och dyra tillvalspaket och prenumerationer. Den här artikeln handlar om Mini Cooper SE.
Mini Cooper har en speciell egenhet: den ger ifrån sig massor av ljud som speglar gaspådrag, hastighet, körlägen etcetera.
Dagens Nyheter har testat Mini Cooper SE. Den ger bilen ett relativt lågt betyg, 16 av 25 poäng, långtifrån ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i kategorierna köregenskaper och miljö, medelbetyg (tre poäng) i säkerhet och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.
Dagens Nyheter konstaterar att Mini Cooper inte är för alla, att den är ”en bil som man inte kan kliva ur utan att ha blivit berörd”.
Jag har skrivit två artiklar om Minis elbilar på Jörgensval.se: Mini Countryman bra men dyr (13 april 2024) och Nya Mini Countryman bra elbil (23 mars 2024).
Här är fakta om Mini Cooper SE.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 218 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 330 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ Har säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 95 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 29 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Har Plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (NCM) på 54,2 kilowattimmar, kWh, brutto och 49,2 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1‚46 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 40,2 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,7 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 680 kilogram.
√ Bagageutrymme 210 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten: 800 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan inte ha dragkrok.
√ Ingen uppgift om taklast.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (tillval)
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Mini Cooper SE från 431 900 kronor. Många tillval kostar extra och är dyra, vilket gör att den testade bilen kostar närmare 600 000 kronor.
Dagens Nyheter nämner inga konkurrenter till Mini Cooper SE.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Cooper SE, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rimlig räckvidd
+ rimlig motorstyrka
+ ”kul att köra”
+ ”egen hållning”
+ bra lastutrymme under golvet
+ stor, högupplöst och kontrastrik skärm
+ många körlägen, inklusive gocartliknande
+ bra filhållningsassistans
+ bra kvalitetskänsla i material
+ panoramaglastak (tillval)
+ sköna stolar (tillval)
+ vindrutevisning (tillval)
På minussidan:
– hård fjädring
– tröttsamma ljud
– dyra extraval
– ingen genomlastningslucka
– ingen instrumentpanel framför ratten
– högt ljud och hög förbrukning i motorvägsfart
Mini Cooper SE får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 10 augusti 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 10 augusti 2024