Räkna med att priset på bensin/diesel stiger till cirka 35 kronor 2030, som en följd av främst EU-krav. Priset på en begagnad fossilbil kommer att vara betydligt lägre om fyra–fem år. Kalkylen för en elbil blir betydligt bättre.
Denna summering kommer från Ronny Svensson, verkställande direktör för Ynnor, som arbetar med rådgivning kring bilköp för företagskunder, samt Drivkraft Sverige, en branschorganisation för bränsle-, drivmedels- och laddbolag.
Svenska Dagbladet (240117) har intervjuat dem. Och det är inte roliga besked för fossilbilskramare och elbilshatare.
Men då går det väl att sänka skatten på bensin/diesel, som Tidöpartierna gjort?
Nej, det går inte att sänka skatten mer än marginellt för att parera EU-höjningen av reduktionsplikten från 2027 och därmed priset. Sverige ligger nämligen nära EU:s miniminivåer för bensin- och dieselskatter.
– Där avviker vi från andra EU-länder som har högre skatt, säger Jessica Alenius, verkställande direktör för Drivkraft Sverige, till Svenska Dagbladet.
Drivkraft Sverige räknar med en prishöjning på en till två kronor per liter 2027.
Ronny Svensson tror istället på en direkt höjning med omkring fem kronor per liter 2027 och därefter kraftig höjning till 2030. Han talar i intervjun om ett bensin- och dieselpris, som ”hamnar på någonstans mellan 30 och 35 kronor litern”.
Han tror inte heller att laddhybrider blir någon räddning.
– Laddhybrider med den utformning de har i dag kommer inte att säljas efter 2027, säger Ronny Svensson i SvD-intervjun.
En viktig orsak är att EU håller på att ändra beräkningarna för utsläppen från laddhybrider. De är betydligt högre än man tidigare trott. Ynor räknar med att fordonsskatten för nya laddhybrider kommer att öka från 360 kronor till cirka 7 000 kronor per år.
Han dömer i praktiken ut fossilbilarnas framtid, både på grund av högre bränslepris och lägre andrahandsvärde.
– Den som köper en förbränningsmotorbil i dag måste vara beredd på att andrahandsvärdet blir mycket sämre när bilen ska säljas om fyra–fem år, säger han i intervjun.
Till detta kommer lägre priser på elbilar från 2025, som en följd av nya EU-regler. Dessutom minskar priset för batterier kraftigt, vilket ytterligare pressar priserna. Konkurrensen från kinesiska elbilar bidrar också till att priserna för nya elbilar minskar.
Redan i dag är elbilar lönsamma för många, trots högre inköpspris. För dem som kan ladda hemma är priset per mil cirka fyra kronor. För dem som har fossilbil är drivmedelskostnaden omkring tolv kronor milen, enligt Svenska Dagbldet.
Till detta kommer elbilars fördelar i form av lägre skatt, lägre underhållskostnader och billigare service.
Pressklippet är från Svenska Dagbladet 17 januari 2025.