Hyundai Inster ”Snudd på fullträff”

Billiga elbilar är på frammarsch. Vi Bilägare har testat de tre billigaste elbilarna, som tampas om att vara mest prisvärda, cirka 350 000 kronor i välutrustade versioner; det är omkring 100 000 kronor mer än motsvarande bensinbil.

Sydkoreanska Hyundai Inster är en liten elbil med många positiva sidor. I Sydkorea heter modellen Casper och är byggd på samma plattform som Hyundai i10 och Kia Picanto, det vill säga en kombinationsplattform, med de nackdelar det innebär.

Hyundai Inster byggs i Gwangju Global Motors (GGM) i Gwangju, Sydkorea.

Hyundai och Kia är två syskon- eller kusinföretag, där Kia är störst i Sverige men Hyundai är störst i världen.

Hyundai Inster finns i två versioner: instegsversionen på 97 hästkrafter och 42 kilowattimmar, kWh, samt långräckviddsversion (long range) på 115 hästkrafter och 49 kWh. Till detta kommer olika utrustningspaket: Pure (42 kWh), Essential (båda), Advanced (49 kWh) och Cross (49 kWh). Denna artikel handlar om Hyundai Inster 49 kWh Advanced, som Vi Bilägare har testat.

Vi har haft 20 artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Tummen upp för Hyundai Inster 49 kWh (250714). Vi Bilägare har testat bilen, där den får 14 av 20 poäng (inget poäng för säkerhet, eftersom den då inte var testad). Den får högsta betyg (5) i miljö samt medelbetyg (3) i körkänsla, ekonomi och komfort. I juli 2025 testades bilen i Euro Ncap med 4 av 5 poäng. Vi Bilägares test tolkar vi som ett klart ”tummen upp”.

Vi Bilägare skriver i en summerande rubrik, ”Snudd på fullträff”, och i testets slutkläm, ”Hyundai är liten på utsidan men extremt rymlig inuti. […] Sammantaget är Hyundai Inster snudd på fullträff och en het kandidat i rollen som din nästa elbil. Enbart fyra sittplatser kan kan förstås begränsa, å andra sidan sitter dessa fyra riktigt bra. Vi önskar oss bättre däck, trådlös telefonspegling och möjlighet att montera dragkrok.”

Gröna Mobilister har tidigare testat Hyundai Inster Advanced, som vi skrev om i artikeln Tummen upp för Hyundai Inster 49 kWh (250714). Teknikens Värld har testat Hyundai Inster 49 kWh, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster 49 kWh bra (250626), där den får motsvarande 19,2 av 25 poäng. Auto Motor & Sport har testat Hyundai Inster 49 kWh, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster bra val (250508), där den får motsvarande 20 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Hyundai Inster 49 kWh, Hyundai Inster spännande nyhet (241218), där den får 18 av 25 poäng.

Hyundai kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, terrängfordonsegenskaper, hög sittställning, rejäl dragvikt (saknar dragkrok) och plats för fem personer. Enda suv-krav bilen uppfyller är, för bilstorleken, stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (178 millimeter).

Här är fakta om Hyundai Inster 42 kWh och 49 kWh:
√ Liten crossover.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 97/115 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 147 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ 4 av 5 stjärnor i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 120 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) brutto 42/49 kilowattimmar, kWh, och netto cirka 39/46 kWh.
√ Blandad körning 1,43/1‚49 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32,7/37 mil WLTP.
√ Toppfart 140/150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11,7/10,6 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 305/1 335 respektive 1 393/1 423 kilogram beroende på utrusning.
√ Maxlast med förare cirka 425/410 kg.
√ Bakre lastutrymme 280 eller 351 liter beroende på baksätesinställning.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 059 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd–bredd–höjd: 383 x 161 x 158 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 1 500 mil eller ett år.
√ Garantier: nybil fem år utan begränsning i körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Hyundai Inster 42 kWh från 299 900 kronor och för Hyundai Inster 49 kWh från 329 900 kronor. Utrustningspaketen gör respektive version något dyrare.

Vi Bilägare nämner två konkurrent till Hyundai Inster, som båda ingår i testet: Citroën ë-C3 och Renault 5 E-Tech.

Till konkurrenterna hör rimligen också: Citroën ë‑C3 Aircross, Citroën ë‑C4, Cupra Born, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia  Niro EV, Opel  Mokka‑e, Peugeot e‑2008, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.3.

Jag saknar en del på Hyundai Inster 49 kWh Advanced: längre räckvidd, bättre däck, lastutrymme fram (frunk) för åtminstone laddkabel, dragkrok och bättre krocksäkerhet. Den bygger inte heller på en ren elbilsplattform, med de fördelar en sådan innebär.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Inster 49 kWh Advanced, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan
+ billig
+ ”extremt rymlig inuti”
+ bra fjädringskomfort
+ låg energiförbrukning
+ lång räckvidd
+ ”lätt att tycka om”
+ bra för långresor
+ rimligt bra snabbladdning med hög laddkurva
+ navigationssystem med planerade laddstopp
+ förvärmning av batteriet
+ ström från bilen, batteribank, V2L
+ vanligt eluttag i mittkonsolen
+ rymligt baksäte
+ bekväma framstolar
+ rymlig förarplats med bra justeringsmöjligheter
+ behändig i stadstrafik
+ bra runtomsikt
+ paddlar för bromskraftsåtervinningen
+ tydliga instrument och bra färddator
+ lättskött klimatanläggning
+ förarstol i form av minisoffa med mugghållare
+ nästan ljudlöst motor
+ ljus och luftig interiör
+ goda förvaringsmöjligheter i kupén
+ bagageutrymme med stor lastöppning
+ lastutrymme under golvet och extra förvaringsutrymme för laddkabel
+ skjutbart baksäte
+ fällbart ryggstöd på passagerarstolen
+ möjlig förstabil

På minussidan:
– relativt högt kupébuller
– framstolarna saknar ställbart svankstöd
– inga lastkrokar
– lång bromssträcka, sannolikt på grund av dåliga däck
– sannolikt dåligt andrahandsvärde
– ingen dragkrok
– ingen krocktest i Euro Ncap
– relativt hög förbrukning vid motorvägsfart
– relativt dåligt rostskydd men tolv års rostskydsgaranti
– relativt smalt och dåligt helljus
– ingen trådlös telefonspegling

Hyundai Inster 49 kWh Advanced får 14 av 20 poäng (inga poäng för säkerhet, eftersom bilen då inte var testad i Euro Ncap) i testet.

Testet publicerades i Vi Bilägare nummer 11, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai

Artikeln publicerad 21 augusti 2025