Subaru har ett gott rykte som biltillverkare med fyrhjulsdrift, men är bland de allra sista på elbilsbollen. Nu kommer ett Subaru Solterra Touring, som får bra mottagande i Dagens Nyheters test, även om DN inte ser bilen som nyskapande.
Subaru är känd för att bygga bra bilar med hög markfrigång, hög utrustningsnivå och fyrhjulsdrift. Hittills har Subaru bara funnits som fossilbilar. Nu finns den första helelektriska modellen, som delar plattform med Toyota. Dock har de olika namn beroende på bilmärke, e-Subaru Global respektive e-TNGA. Toyotakusinen heter BZ4X.
DN verkar tycka om Subarus första elbil, även om testaren tycker att den är plastig.
DN nämner inga huvudkonkurrenter till Subaru Solterra Touring, men man kan gissa att de är kusinen Toyota BZ4X, Tesla Model Y AWD, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4 GTX.
Subaru Solterra Touring kan ha dragkrok på 750 kilogram, vilket är klent för en fyrhjulsdriven, medelstor suv. Räckvidden är 41,3 mil WLTP med 18-tumshjul och 37,8 mil med 20-tumshjul och fullutrustning, vilket DN inte kommenterar men som jag tycker är för kort räckvidd.
Bilen kommer bara att finnas med fyrhjulsdrift (AWD) på den svenska marknaden.
Bagageutrymme är på 452 liter; testet ger inget besked om utrymme med nedfällda baksäten.
Priset för Subaru Solterra Touring är inte fastställt, men DN nämner maximalt 550 000–600 000 kronor för att den ska vara konkurrenskraftig.
I sammanställningen nedan utgår jag från Subaru Solterra Touring med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ fyrhjulsdrift
+ skarp styrning
+ bra sittkomfort
+ låg sittposition trots hög markfrigång
+ trevlig att köra
+ god respons vid gaspådrag
+ tre lägen för fyrhjulsdrift: normal, djupsnö/lera och snö/grus
+ snabbladdning 150 kilowatt
På minussidan:
– instrumenteringsdesign
– dålig sikt snett bakåt
– litet bagageutrymme för bil av denna storlek
– uppdatering över nätet (OTA) endast av pekskärm och säkerhetssystem
– destinationsladdning: 6,6 kilowatt
– släpvagnsvikt: 750 kilogram
– ingen head-up-display
– knappast nyskapande
Subaru Solterra Touring får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 april 2022.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 9 april 2022