Kias elbil Niro är en av Sveriges mest sålda elbilar. Den har nu kommit i en uppdaterad version, med mängder av nya funktioner jämfört med föregångaren e-Niro. Den bör kunna behålla en ledande position bland elbilar i Sverige, trots att den bygger på en gammal plattform, därtill en kombinationsplattform för både bensin-, laddhybrid och elbilar.
”EV” i ”Niro EV” står för ”elbil” (”Electric Vehicle” på engelska). Niro EV är en vidareutveckling av e-Niro från början av 2019. Den har flera förbättringar, bland annat app, dragkrok, trefasladdning på 11 kW, ”powerbank” (V2L), batteriförvärmning, större skärm, litet bagageutrymme fram och lite längre räckvidd.
Jag har skrivit om bilen tidigare, Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022) och Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022). Kia Niro EV var också en av många nya elbilar på mässan Ecar Expo i Solna 3–5 februari 2023.
Dagens Nyheter, som tidigare testat bilen (19 november 2022), har gjort en ny test och då ställt den mot nya Renault Megan E-Tech. Kia Niro EV får ett poäng mer och vinner på: ”Tillräckligt rymlig, tillräckligt bekväm, tillräckligt lång räckvidd och tillräckligt bra laddprestanda.”
Här är fakta om Kia Niro EV.
Bilen har framhjulsdrift och motor på 204 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 64,8 kilowattimmar netto och 68 kWh brutto. Räckvidden är 46 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,62 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,8 sekunder och toppfarten 167 km per timme.
Bagageutrymmet är 475 liter, med nedfällda baksäten 1 392 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme fram (frunk).
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram.
Kia Niro EV har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA).
Priset för Kia Niro EV är från 530 500 kronor (Active), med privatleasingpris från 6 995 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset, bil med utrustning på mellannivå (Advance) kostar 560 000 kronor.
DN nämner en stor konkurrent till Kia Niro EV: Renault Mégane C-Tech Electric 60 kWh Ionic.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia Niro EV Action (billigaste versionen), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ behaglig fjädring
+ lagom stort batteri
+ bra bruksvärde
+ hög säkerhet
+ laddlucka fram
+ många nyheter i kupén från Kia EV6
+ touchlist under pekskärmen som kan visa två uppsättningar reglage
+ bra räckvidd
+ bra styrning
+ ”powerbank” som gör att man kan driva andra elektriska apparater (V2L)
+ rymlig
+ sympatisk och okomplicerad bil
+ hög kvalitet
På minussidan:
– högt vägljud
– relativt dyr
– obekväma framsäten
– ingen genomlastningslucka
– dålig snabbladdning
– ryckig bromsåtervinning
Kia Niro EV får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 4 februari 2023 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 4 februari 2023