Tyska BMW kommer på bred front med elbilar, både på generell bilplattform och på dedikerad elbilsplattform. Nackdelen med BMW är naturligtvis priset, men den lilla suven BMW iX 40 ger mycket elbil för pengarna, därtill på en renodlad elbilsplattform med de fördelar detta innebär.
BMW:s elbilsflaggskepp är serien BMW iX, med instegsmodellen BMW iX 40. Den finns också som BMW iX 50 och BMW iX 60. Formellt heter modellerna ”BMW iX xDrive40” etc, men nästan alla pratar om dem i kortformen ”BMW iX 40” respektive 50 och 60. Alla finns med fyrhjulsdrift och uppfyller rimliga krav på en suv, inklusive dragvikt på 2 500 kilogram, som ingen annan el-suv har.
Jag har haft åtskilliga artiklar om BMW:s elbilar i iX-serien: ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska (10 oktober 2021) om iX 50 samt BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022) om iX 60. Ytterligare BMW-artiklar finns på Jörgensval.se under BMW.
Sajten Dagens PS Högsta växeln har testat BMW iX 40 och är mycket entusiastisk:
”BMW iX 40 är en av marknadens vettigaste elbilar”, är omdömet i rubriken. Slutbetyget är: ”BMW iX 40 lyckas med konststycket att vara en prestanda-suv där komforten inte äventyras.”
Jämfört med iX 50 och iX 60 tycker sajten att BMW iX 40 är ”det alternativ som framstår som klart vettigast om man tar hänsyn till både pris och prestanda”.
Här är fakta om BMW iX 40.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 326 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 71 kilowattimmar netto och 76,6 kWh brutto. Räckvidden är 42,5 mil WLTP. Förbrukningen är 1,94 kWh per mil WLTP. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,1 sekunder och toppfarten 200 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 500 liter, med nedfällda baksäten 1 750 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
Bilen kan ha dragkrok på 2 500 kilogram.
BMW iX 40 har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset för BMW iX 40 är från 876 800 kronor, inget pris för privatleasing för instegsmodellen. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.
Dagens PS Högsta växeln nämner inte uttryckligen några konkurrenter till BMW iX 40.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX 40 med fyrhjulsdrift och extra utrustning (totalpris cirka 1 000 000 kronor), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”monumentalt komfortabel”
+ knäpptyst i kupén
+ ”genomgående trevlig”
+ ”mjuk och bekväm”
+ bra körupplevelse
+ rymlig kupé
+ rymligt bagageutrymme
+ mycket el-BMW för pengarna
+ byggd på ren elbilsplattform
+ tillräckligt kraftfull motor och acceleration
På minussidan:
– kort räckvidd
– sämre kördynamik än äldre BMW
– infotainmentsystem har brister
– utseendet tilltar inte alla
– fula kristalliknande knapparna för sätesinställningarna
BMW iX 40 får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerade på sajten Dagens PS Högsta växeln 5 februari 2023.
Bilden visar BMW iX 40 på elbilsmässan Ecar Expo 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 15 februari 2023