Kinesiska Xpeng är en av de mest intressanta elbilarna från landet, där elbilarna har en större marknad än någon annanstans i världen. Efter floppen med Xpeng P5, kommer nu bolaget med en kompetent suv, Xpeng G9 AWD Performance.
Jag har haft några artiklar om XPengs modeller på Jörgensval.se: Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).
Xpeng P5 blev en totaltflopp. XPeng P7 i en uppdaterad version fick klart bättre mottagande. Nu finns premiumsuven Xpeng G9, som också får bra mottagande.
Xpeng P5 och Xpeng P7 har tydlig inspiration från Tesla Model S. Xpeng G9 är mer att likna vid Tesla Model X eller den något mindre och enklare Tesla Model Y och är definitivt biltillverkarens flaggskepp i fyrhjulsdrivna versionen, Xpeng G9 AWD Performance. Den vill ta upp konkurrensen med etablerade premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche.
Suven Xpeng G9 finns i tre versioner: Xpeng G9 AWD Performance, Xpeng G9 RWD Long range och Xpeng G9 RWD Standard range. Sedanen Xpeng P7 finns också i tre versioner: XPeng P7 AWD Performance, XPeng P7 RWD Long range och Xpeng P7 Wing Edition.
Xpeng G9 AWD Performance uppfyller kraven på en bra suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt (1 500 kilogram), hög markfrigång (20,5 centimeter), rejält bagageutrymme (660/1 576) liter och stor nog för minst fem personer.
Dagens PS Högsta växeln har testat Xpeng G9 AWD Performance och ger den gott omdöme, även om den bara får 3,5 av 5 poäng. Sajten skriver avslutningsvis: ”Xpeng G9 övertygar på många punkter. Den erbjuder snygg design, mycket utrustning och en hög teknisk standard. […] Sammantaget är bilen ändå den mest välrundade kinesiska bilen jag har testat hittills.”
Här är fakta om suven Xpeng G9 AWD Performance.
√ Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med bakhjulsdrift, dels med lång räckvidd, dels med standardräckvidd), motor på 550 hästkrafter (bakhjulsdrift: 313 hästkrafter) och vridmoment på 717 newtonmeter, Nm (bakhjulsdrift: 460 Nm).
√ Säkerheten är hög.
√ Snabbladdningen är på 300 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 93 kilowattimmar netto och 98 kWh brutto (bakhjulsdrift: 98 respektive 78,2 kWh brutto). Räckvidden är 52 mil WLTP (bakhjulsdrift: 57 respektive 46 mil). Förbrukningen är 2,13 kWh per mil.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder (bakhjulsdrift: 6,4 sekunder). Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 660 liter, med nedfällt baksäte 1 576 liter, inklusive frunk. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 71 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil fem år eller 12 000 mil (sju år eller 16 000 mil för beställningar 2023), vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.
√ Priset för Xpeng G9 AWD Performance är från 829 900 kronor, Xpeng G9 RWD Long range från 749 900 kronor, Xpeng G9 RWD Standard range från 699 990 kronor.
Dagens PS nämner inga särskilda konkurrenter till Xpeng G9 AWD Performance.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G9 AWD Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ attraktivt formspråk i premiumsegmentet
+ ombonad interiör
+ diger utrustningsnivå
+ tre gigantiska skärmar, varav en framför framsätets passagerare
+ god sittkomfort
+ relativt låg ljudnivå
+ imponerande supersnabbladdning med 800-voltsystem och 300 kW
+ bra räckvidd
+ luftvärmepump
+ gott om utrymme i baksätet
+ stort bagageutrymme
+ solid kvalitet
+ många lyxdetaljer är standard
+ nappaklädsel
+ värmda, ventilerade och masserande stolar i fram- och baksätet
+ bra väghållning
+ snabb, hög prestanda
+ luftfjädring
På minussidan:
– inte färdigutvecklad programvara
– överdrivet fokus på touchmenyer istället för fysiska knappar
– alla kontroller känns lite för lätta
– kördynamiken har mer att önska
– styrning utan känsla, ”bromspedalen upplevs som bottenlös och inger inte förtroende”
– bristfällig fjädringskomfort
– svårt med bekväm körposition för långa förare
Xpeng G9 AWD Performance får 3,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerade på Dagens PS Högsta växelns sajt 20 april 2023.
Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 27 april 2023