Ford har för vana att klistra på ett Fordmärke på en konstruktion från annan Ford eller annat bilmärke. Vi skrev om ett sådant exempel, Ford Explorer, 16 november 2024. Eldrivna Ford Mustang är ett annat exempel. Nu har Ford lånar ett gammalt namn, Capri, och gjort en helt ny elbil av den. Nästa år kommer lilla Puma i elversion.
Capri är en klassisk modell inom Ford, som tillverkades 1969–1986. Den elektriska Capri är en modern tolkning av den gamla bilen, även om Ford talar om att ”legenden är tillbaka”. Några få detaljer påminner om den klassiska Capri, som bakrutans c-form och lyktornas ”ögonlock”.
Dagens Nyheter har testat den eldrivna Ford Capri RWD Extended Range Premium. Till skillnad från Svenska Dagbladets test av Ford Explorer, som tidningen kallade en kopia av Volkswagen ID.4, ser Dagens Nyheter en självständig bil, framtagen i ett samarbete med VW. Andra jämför den med VW ID.5.
Ford Capri bygger, liksom Ford Explorer, på Volkswagens helelektriska plattform MEP. Den är samma som för Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen. Bygget sker dock på Fords fabrik i tyska Köln.
Ford Capri finns i tre versioner under namnet ”Capri”, en bakhjulsdriven version på 170 hästkrafter och standardräckvidd, en fyrhjuldriven på 340 hk och lång räckvidd samt en bakhjulsdriven på 286 hk och lång räckvidd. Den finns i två versioner ”Capri Premium”, en bakhjulsdriven version på 286 hk och lång räckvidd och en fyrhjulsdriven version på 340 hk och lång räckvidd. Bilarna finns med flera utrustningspaket. Denna artikel handlar om modellen Ford Capri RWD Extended Rage Premium.
Ford Capri är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version, som inte Dagens Nyheter testar, kraven på en suv med fyrhjulsdrift och annat som den testade bilen har: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och dragkrok. Plump i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 000 kilogram) och låga markfrigång (138 millimeter).
Dagens Nyheter har testat Ford Capri RWD Extended Range Premium och ger den 18 av 25 poäng. Betyget blir rimligen ett försiktigt tummen ner för bilen, men samtidigt har tidningen mycket positivt att säga om den. Dagens Nyheter ger delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, miljö och komfort samt mellanbetyg (tre poäng) i säkerhet och ekonomi; tidningen poängterar att bilen inte är testad enligt Euro Ncap och indikerar därmed ett högre betyg om testet ger full pott.
Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på Ford i rubriken: ”Gammalt namn men ny form på Fords elektriska Capri”.
Vi har skrivit nio artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Explorer som VW ID.4 (16 november 2024).
Här är fakta om Ford Capri RWD Extended Range Premium:
√ Stor suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Ej testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 135 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inte plug & charge eller autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Blandad körning 1,47 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 57,2 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 6,4 sekunder.
√ Tomvikt 2 098 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 662 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 572/627 liter (båda uppgifterna förekommer).
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 510 l.
√ Oklart om det finns lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd utan/med speglar/höjd: 464 x 187/206 x 163 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Ford Capri RWD Extended Range Premium är från 604 900 kronor, med diverse tillägg cirka 700 000 kronor. Priset för instegsversionen Ford Capri Standard Range är från 514 900 kronor och för värstingversionen Ford Capri AWD Extended Rage Premium från 654 900 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
Dagens Nyheter nämner inga konkurrenter till Ford Capri RWD Extended Range Premium. Men rimligen är de VW ID.5 och kanske Ford Mustang Mach-E.
Jag saknar en hel del på Ford Capri RWD Extended Range Premium: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), snabbare snabbladdning, plug & charge och/eller autocharge, dragvikt på minst 1 500 kilogram och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Capri RWD Extended Range Premium, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rolig att köra, lättkörd
+ hyggligt sportig
+ bra väghållning
+ många och smarta förvaringsutrymmen
+ fack på 17 liter mellan framstolarna
+ stort handskfack
+ låsbart fack bakom pekskärmen
+ trevlig förarmiljö
+ stor och reglerbar pekskärm
+ förarstol med massage
+ stort, lättlastat bagageutrymme
+ genomlastningslucka
+ plastbalja för laddkabel
+ liten instrumentpanel framför ratten
+ vindrutevisning (HUD) som tillval
+ gott om plats i baksätet
På minussidan:
– dyr
– få retrodetaljer
– anonym framtoning
Ford Capri RWD Extended Range Premium får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 16 november 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 17 november 2024