Volvo EX30 är Volvo stora elbilshopp: den ska ge Volvo en ny position på marknaden och ta upp konkurrensen med framför de etablerade tillverkarnas mindre modeller. Men klarar Volvo EX30 av konkurrensen? Webbplatsen Högsta växeln har testat Volvo EX30 och är inte nöjd med resultatet.
Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2. Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Volvo, Zeekr och Smart. Volvo EX30 är central för Volvos planer att fördubbla försäljningen till 2025, dels för att locka nya köpare till Volvo, dels för att få befintliga Volvoägare att gå över till elbil.
Volvo kallar bilen suv, vilket den enbart är med fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrivna versionen har visserligen kraftfull motor, plats för fem personer och markfrigång på 16,5 centimeter. Men den saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok med minst 1 500 kilograms dragvik och har för litet bagageutrymme för en traditionell suv.
Volvo EX30 finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). En mer renodlad suvversion är på gång, Volvo EX30 Cross Country. För varje version finns olika tillvalspaket. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Twin Motor Performance.
Högsta växeln har testat bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance. Högsta växeln gör i praktiken tummen ner för bilen. Den får 3,5 av 5 poäng i testet. Högsta växeln ger inga delbetyg, utan bara ett samlat betyg.
Högsta växeln summerar: ”Volvo EX30 imponerar på många punkter men ett hopplöst infotainmentsystem och många ergonomiska missar ställer till det” och förordar för den som inte behöver fyrhjulsdrift ”bakhjulsdrift och stort batteri” – som Högsta växeln inte testar.
Högsta växeln nämner en specifik konkurrent till Volvo EX30: Tesla Model 3.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Nygamla Volvo EC40 halvbra (10 mars 2024), Volvo EX30 står sig bra (9 mars 2024), Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (17 februari 2024), Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Här är fakta om Volvo EX30.
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 272 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 343 newtonmeter, Nm (Volvo EX30 Single Motor) respektive motor på 428 hk samt vridmoment på 543 Nm (Volvo EX30 Twin Motor Performance).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP, men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kWh med tillval 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 69/51 kilowattimmar, kWh, brutto och 64/49 kWh netto med 400 voltssystem.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,71 kWh respektive 1,75 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 33,7 respektive 45 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,7 respektive 3,6 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 840 respektive 1 1960 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har relativt stort utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet. Bilen har ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 respektive 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har ingen instrumentpanel framför ratten och ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor Extended Range från 489 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor Performance från 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX 30, där Högsta växeln inte gör någon skillnad på Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Twin Motor Performance. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ snabb, framför allt fyrhjulsdrivna versionen
+ lyckad design, ”fint formspråk”
+ skandinaviskt influerad interiör med hårdplast som ser ut som sten i Mariestad och tillval av dekorpaneler i lin
+ hög standard och kvalitet
+ chassit balanserar komfort och sportighet mycket bra
+ ”kvick och fint viktad styrning“ ger ”imponerande flinkhet”
+ god fjädringskomfort
+ tar kurvor och höga hastigheter bra, ”härliga köregenskaper”
+ renodlad elbilsplattform
+ billig i grundversionen (Volvo EX30 Single Motor)
På minussidan:
– ”ergonomiskt mörker”
– minimalistisk och billig förarmiljö
– ingen instrumentpanel framför ratten eller HUD
– avskalat och utan fysiska knappar
– inte lättnavigerat upplägg
– svårreglerade bak- och framfönster
– trångt baksäte
– dålig körposition för långa
Volvo EX30 – Högsta växeln gör ingen skillnad på Single Motor och Twin Motor Performance – får 3,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 4 januari 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 11 april 2024