Mini Countryman bra men dyr

Mini är tyska BMW:s brittiska modell. Den har kommit som Mini Countryman med eldrift, som lovar gott för framtiden, även om priset drar ner omdömet.

Mini Countryman har samma kombinationsplattform som koncernsyskonet BMW iX2, det vill säga ingen renodlad elbilsplattform. BMW satsar på eldrift även för Mini. Senast är 2030 ska alla Minibilar som lanseras vara eldrivna.

Mini Countryman SE är en suv: den har fyrhjulsdrift, kraftfull motor, rimligt stort bagageutrymme där man kan fälla ner baksätena, hög markfrigång och möjlighet till dragkrok. Dock är dragvikten relativt låg (1 200 kilogram) och räckvidden dålig (39,9 mil).

Nya Mini Countryman finns i två versioner: Mini Countryman E med framhjulsdrift och 204 hästkrafter samt Mini Countryman SE med fyrhjulsdrift och 313 hästkrafter. Det finns flera versioner av bilarna. Den här artikeln handlar om Mini Countryman SE ALL4.

Dagens Nyheter har testat Mini Countryman SE ALL4. Den ger bilen 18 av 25 poäng, varav inget toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi. Tidningen gör inte tummen upp för bilen, eftersom priset fortfarande är i högsta laget.

Dagens Nyheter summerar: ”Fin design men högt pris för nya Mini Countryman”.

Tidningen nämner inga specifika konkurrenter till bilen.

Jag har haft en artikel om Minis elbilar på Jörgensval.se: Nya Mini Countryman bra elbil (23 mars 2024).

Här är fakta om nya Mini Countryman SE ALL4.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 494 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen är inte testad men förväntas få högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 130 kilowatt, kW, i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW. Bilen har Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 66,5 kilowattimmar, kWh, brutto och 64,4 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,85 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 39,9 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 145 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 460 liter, med nedfällda baksäten 1 450 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har inte instrumentpanel framför ratten men som tillval vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil två år med obegränsad körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Mini Countryman SE ALL4 är från 529 400 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Countryman SE ALL4, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ väl avvägd styrning, ”snabb och följsam”
+ kränger inte i kurvorna
+ många och bra körlägen med ljud och grafik till
+ bra bromskraftsåtervinning
+ bra infotainmentsystem och instrumentering med stor, rund skärm
+ bra digital upplevelse som liknas mobiltelefonens
+ stort bagageutrymme, framför allt med nedfällda baksäten
+ spännande och rolig inredning
+ lyckad, distinkt design
+ bekväm förarposition
+ bra app
+ flera digitala tjänster
+ bra med fysiska reglage
+ baksätet är flyttbart i ­längsled
+ bra utrymme i baksätet

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– rörig prislista
– visst vindbrus och vägljud
– enpedalsläge ger ryckig körning

Mini Countryman SE ALL4 får 18 hav 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 april 2024 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 13 april 2024