Microlino är en elbil, klassad som tung motorcykel. Den är ett alternativ som framför allt elbil i stadstrafik. Gröna Mobilister har testat bilen och är förtjust – men har också reservationer.
Microlino är en superkompakt bil men klassad som tung fyrhjulig, eldriven motorcykel, L7e. Under 2025 kommer den också klassad som mopedbil, med de fördelar detta innebär.
Microlino finns i tre modellversioner på 5,5, 10,5 respektive 15 kilowattimmar, kWh.
Microlino profilerar sig som den superkompakta stadsbilen.
Vi har haft en artikel om Microlinos elbilar på Jörgensval.se, där den enda med länk är Microlino: minimal elbil (24 februari 2023).
Gröna Mobilister har testat Microlino. Organisationen ger inget betyg, utan bara omdömen: ”Perfekt är den inte, men för vår gemensamma framtid är den bland det bästa jag kört”, summerar testaren, som rekommenderar 10,5 kWh-modellen.
Gröna Mobilister summerar i ingressen: ”Detta är inte en bil. Beroende på hur du ser det är Microlino lite mindre än en bil eller mycket mer än en bil. Bedöm själv!”
Här är fakta om Microlino med tre batteristorlekar:
√ Bilen är klassad som L7e.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 15 hk.
√ Vridmoment på 17,9 newtonmeter, Nm.
√ En sätesrad, två sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Ingen snabbladdning.
√ Växelströmsladdning 2,2 kW.
√ Laddning till 100 procent på 2/4/5,5 timmar.
√ Inte plug & charge eller autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NMC/NCA) på 5,5/10,5/15 kilowattimmar, kWh.
√ Blandad körning cirka 0,8 kWh per mil verklig körning.
√ Räckvidd 9,3/11,7/22,8 mil.
√ Toppfart 90 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–50 km/t 5 sekunder.
√ Tomvikt 421/438/455 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 164/135/121 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 230 liter.
√ Inget lastutrymme under golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Ingen taklast.
√ Längd/bredd/höjd utan och med öppen front: 252 x 147 x 151/183 centimeter.
√ Få förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Inte Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada oklart, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri sex år.
√ Pris för Microlino är från 269 900 kronor för 5,5 kWh, från 289 000 kronor för 10,5 kWh och från 307 900 kronor för 15 kWh.
Gröna Mobilister nämner följande konkurrenter till Microlino: Citroën Ami, ”Supergullig, lika liten, men plastigare och bara 40 km/h”; Citroën eC3, ”Sveriges billigaste elbil, men utan Microlinos charm”; Fia 500e, ”Lite dyrare, men en riktig bil på gott och ont”; ”kollektivtrafikkort, elsparkcykel och bilpoolsmedlemskap”.
Jag saknar en del på Microlino: bättre säkerhetsutrustning, inställningar av säten, inställning av ratten, lägre pris och lägre pris på tillvalspaket.
I sammanställningen nedan utgår jag från Microlino, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ perfekt för två personer i stan
+ smidig, kompakt
+ tar liten p-plats, går att parkera tvärställd
+ bränslesnål
+ rimligt rymlig i kupén
+ enkel men snygg förarmiljö
+ tygsufflet
+ mobilhållare
+ portabel högtalare (tillval)
+ bagageutrymme når man från framsoffa och via baklucka
+ riktig ratt, inget mc-styre
+ bra bromsar
+ lagom bromskraftsåterföring
+ hjulen har individuell fjädring
+ krocktestad med bra resultat för fordonsklassen
På minussidan:
– dyr
– bullrig
– dålig säkerhetsutrustning
– inga låsningsfria bromsar
– inga inställningar på säten förutom framåt och bakåt
– ingen inställning av ratten
– växelvred utan stoppläge
– liten display med få funktioner
– batterikapacitet anges bara i procent
– dålig värme
– inga fönsterhissar eller -vevar
– vindrutetorkaren har ingen snabb hastighet
– ingen gps eller radio/stereo
– ingen snabbladdning, men bilen är inte för långfärd
– dunsar hårt i potthål och över skarvar
Gröna Mobilister sätter inte betyg i sina tester.
Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister 13 december 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Microlino
Artikeln publicerad 13 december 2024