Peugeot är en egen, innovationsdriven bil. Men företaget har varit sen med elbilar. Nu har Peugeot elbilar för olika segment. Först kom elbilen e-2008, sedan den lite större e-3008 och nu den stora e-5008 med sju sittplatser.
Peugeot och Stellantiskoncernen är osäker på elbilars framgång och lanserar därför e-5008 även som laddhybrid. Peugeot e-5008 bygger dock på en renodlad elbilsplattform, STLA MEDIUM.
Stellantis rymmer ett stort antal bilmärken: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall.
Elbilen Peugeot e-5008 finns i två modeller, med mindre och större batteri, med olika utrustningsnivåer. Den här artikeln handlar om Peugeot e-5008 med mindre batteri.
Senare kommer en modell med fyrhjulsdrift, kraftigare motor på 320 hästkrafter och det stora batteriet.
Peugeot kallar e-5008 stor suv, vilket den inte är. Den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (minst 1 500 kilogram) och rejält bagageutrymme. Den uppfyller suv-kravet med råge för fem personer (bilen tar sju), bagageutrymme med ett eller två nedfällda baksäten och hög markfrigång (20 centimeter).
Vi har skrivit fyra artiklar om Peugeots elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Peugeot e-5008 brister (240930).
Dagens industri har testat Peugeots e-5008 och ger den 18 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som under ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort, ekonomi och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och bilkänsla.
Dagens industri sammanfattar sin uppfattning om Peugeot e-5008 i rubriken, ”Fransk familjefavorit”. I artikeln skriver Di att märket ”är ett av marknadens bästa när det gäller att täcka in eldrift på marknadens olika segment”.
Dagens Nyheter har tidigare testat Peugeot e-5008 210 hp GT och gav den 18 av 25 poäng, som vi skrev om i artikeln Peugeot e-5008 brister (240930).
Här är fakta om Peugeot e-5008 med mindre batteri (73 kWh) och större batteri (98 kWh).
√ Stor suv, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 213 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 345 newtonmeter, Nm.
√ Tre sätesrader, sju sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 160 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 36 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inte plug & charge men autocharage.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 77/103 kilowattimmar, kWh, och netto 73/98 kWh.
√ Blandad körning 1,77 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 50,2/66 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 8,8/9,7 sekunder.
√ Tomvikt 2 314 kilogram (även andra uppgifter förekommer)
√ Maxlast inklusive förare 757 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 259 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 728/1 815 l.
√ Utrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000 kilogram.
√ Ingen uppgift om taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 479 x 190 x 169 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 4 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil tre år (snart åtta) eller 10 000 mil (snart 16 000 mil), vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Peugeot e-5008 med litet batteri är från 529 900 kronor och för Peugeot e-5008 med stort batteri från 669 900 kronor. Olika utrustningsnivåer gör bilen dyrare.

Jag saknar mycket på Peugeot e-5008: fyrhjulsdrift, kraftfullare motor, 800-voltsystem för snabbare snabbladdning, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större bakre lastutrymme, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), nätuppdatering (OTA), möjlighet till taklast, flera fysiska reglage, campingläge och lägre pris.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Kia EV9, ”Stor och kantig, generöst med utrymme i kupén.”; Mercedes-Benz EQB, ”Också kompakt, men med plats för sju.”; VW ID Buzz, ”Moderna folkabussen går att få med upp till sju säten.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Volvo EX90.
I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-5008, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ tre sätesrader med sju platser
+ skjutbar mellanrad
+ kompakta mått
+ väldisponerade utrymmen
+ komfortabel, bekväm
+ tyst
+ stor räckvidd med stora batteriet
+ mjuk gång, ligger stadigt på vägen
+ bra placerad ratt och instrumentpanel framför ratten
+ bra med mindre, liggande skärm
+ bra utsmyckad kupé
+ nedtonat ljud för EU-tvingande varningssignaler
+ pris
På minussidan:
– svag motor och långsam acceleration
– dyr med stort batteri
– inte ”världens skarpaste styrning och dämpning”
– operativsystemet inte tillräckligt användarvänligt
– vindbrus i motorvägsfart
– trång, tredje sätesrad
Peugeot e-5008 får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 28 februari 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot
Artikeln publicerad 28 februari 2025