Peugeot e-2008 får godkänt

Peugeot är – ungefär som Saab var på sin tid – egen och innovationsdriven. Peugeot e-2008 är enligt företaget en liten suv. Gröna Mobilister har testat bilen – som inte är en suv.

Modellen 2008 är viktig för Peugeot. Peugeot e-2008 fick en ansiktslyftning sommaren 2023 med större batteri, elmotor och räckvidd plus diverse andra förbättringar som större skärm, 11 kW-laddning som tillval och modernare design.

Peugeot e-2008 är ingen suv, trots marknadsföring. Bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rejäl dragvikt (minst 1 500 kilogram). Den uppfyller suv-kraven på att rymma fem personer, ha för sin storlek stort bagageutrymme, rimligt hög markfrigång (170 millimeter), terrängfordonsegenskaper och hög sittställning.

Peugeot e-2008 är byggd på en kombinationsplattform, STLA Small, och inte på en renodlad elbilsplattform, med de fördelar detta innebär.

Bilen byggs i Stellantis fabrik i Vigo, Spanien.

Peugeot e-2008 finns i en version. På den svenska marknaden finns olika utrustningspaket: Edition, Style, Allure och GT. Gröna Mobilisters test rör Peugeot e-2008 GT.

Gröna Mobilister men ger inget betyg i sin test. Vi tolkar testet som godkänt. Gröna Mobilister säger i sammanfattningen om Peugeot e-2008: ”Jämfört med 208 får du mycket mer bil för lite mer pengar, men det finns nu fullt av kapabla eldrivna småkombi och crossovers – så utforska marknaden innan du faller för 2008.” Biltestaren syftar på att Peugeot e-2008 är 15 000 kronor dyrare än den mindre 208 kostade när den testades för fem år sen.

Dagens PS Högsta växeln har testat Peugeot e-2008 av 2023 års modell, som vi skrev om i artikeln, Peugeot e-2008 når inte fram (230719), där bilen fick motsvarande 17,5 av 25 poäng.

Vi har skrivit fem artiklar om Peugeots elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Peugeot e-5008 ganska bra (250228).

Här är fakta om Peugeot e-2008:
√ Liten halvkombi, av tillverkaren kallad suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 156 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 260 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Fyra av fem poäng i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 7,4 kW, tillval 11 kW.
√ Ingen plug & charge men autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) brutto 54 kilowattimmar, kWh, och netto 50,8 kWh.
√ Blandad körning 1,54 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 40,6 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9,1 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 623 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 482 kg.
√ Bakre lastutrymme 434 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten cirka 1 467 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 430 x 178 x 155 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Sannolik serviceintervall 1 500 mil.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Peugeot e-2008 från 369 900 kronor och för testade bilen 469 900 kronor. De olika utrustningspaketen gör bilen betydligt dyrare.

Gröna Mobilister nämner sex konkurrenter till Peugeot e-2008: Nissan Leaf, ”Den sprillans nya versionen blir en tuff konkurrent för många”; Renault Mégane E-Tech och Renault Scenic E-Tech, ”Modernare, större, dyrare”; Volkswagen ID.3 och Cupra Born, ”Gediget, faktiskt snäppet bättre i spanska versionen“; Volvo EX30, ”Volvos lill-SUV är pigg men trång i baksätet”;

Till konkurrenterna hör rimligen också: BYD Dolphin, Citroën ë‑C3, Fiat 600e, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger EV, Kia EV3, Kia Niro EV, MG4 EV, MG ZS EV, Opel Mokka Electric, Škoda Elroq, Smart #1, Volvo EX30 och kanske ytterligare elbilar.

Jag saknar en hel del på Peugeot e-2008: ström från bilen/batteribank (V2L), kraftigare motor, lastutrymme under huven (frunk) om än bara för laddkabel, nätuppdatering (OTA), dragkrok med högre dragvikt, taklast, snabbare snabbladdning, längre serviceintervaller, version med längre räckvidd och – om den ska vara suv – version med fyrhjuldsrift.

I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-2008 GT, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snål
+ komfortabel
+ rejäla skillnader mellan körlägena
+ bra pris jämfört mot Peugeot 208
+ flexibilitet med kombinationsplattform
+ stort bagageutrymme, ”himmelrike av utrymme” jämfört med Peugeot 208
+ rymligt baksäte
+ öppningsbart glastak
+ värmepump
+ bra säkerhetsutrustning i GT

På minussidan:
– brister i säkerhet
– ingen frunk
– långsam snabbladdning
– låg släpvagnsvikt
– dålig runtomsikt
– mörk och murrig
– bromkraftsåterföringen har för få lägen
– ologiskt placerade reglage och knappar
– pekskärmen laggar
– dåligt uppdaterad karta
– GPS:en inte kopplad till räckviddsmätaren
– dålig placering av laddluckan (vänster bakskärm)
– ingen laddkabel för ”vanligt eluttag”

Peugeot e-2008 GT får inga poäng i testet.

Testet publicerades på webbplatsen Gröna Mobilister 22 juli 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot

Artikeln publicerad 26 juli 2025