Det kommer allt flera attraktiva elbilar i mellanstorlek till rimliga priser. En sådan är Kia EV4. Den ligger i sina två grundläggande versioner, Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, under prisnivån för vår bevakning, 550 000 kronor.
Kia är ett starkt elbilsmärke i Sverige och betydligt större som bilmärke än sin globala storebror eller kusin, Hyundai. Kia har i Sverige lanserat Kia EV6, därefter stora sjusitsiga Kia EV9 och sedan lilla Kia EV3. Kia EV4 placerar sig mellan Kia EV3 och Kia EV6. Snart kommer Kia EV5 och nya minstingen Kia EV2. Därmed har Kia, som en av få märken i Sverige, ett i stort sett komplett utbud av elbilar.
Kia EV4 är utlovad för leverans i Sverige med start kring årsskiftet 2025–2026.
Huvudägare är sydkoreanska Hyundai Motor Company, som är del av Hyundai Motor Group. Kia är dock ett eget bolag inom gruppen. Andra stora delägare är South Korea’s National Pension Service och ledningen inom Kia.
Tillverkningen för den europeiska marknaden av Kia EV4:s halvkombimodeller sker på Kia Autoland Slovakia, Žilina, Slovakien, vilket är nytt för Kia. Kia EV4:s sedanmodeller tillverkas på Kia Autoland Gwangmyeong, Sydkorea.
Kia EV4 bygger på en renodlad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform (E-GMP) från Hyundai Motor Group.
Den delar plattform med Kia EV3, Kia EV6, Kia EV9 och kommande Kia EV2 samt Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6 och kommande Hyundai Ioniq EO och Hyundai Ioniq 9 samt Genesis GV60. Kia EV3 och Kia EV4 samt sannolikt Kia EV2 har 400-voltsystem, övriga 800-voltsystem.
Kia EV4 finns i tre versioner i Sverige: Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, båda med karossen halvkombi (hatchback), samt EV4 Fastback Long Range, med karossen sedan (fastback). Utrustningsnivåerna är standard, Plus och GT Line. Kia EV4 Standard Range har batteri på brutto 58,3 kilowattimmar, kWh, övriga på brutto 81,4 kWh. Denna artikel handlar om Kia EV4 Plus Long Range.
Kia EV4 kommer framöver även med fyrhjulsdrift.
Kia EV4 hör till kategorin relativt billiga elbilar, med två bilar, Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, som kostar under 550 000 kronor.
Tidningen Auto, motor & sport har testat Kia EV4 Plus Long Range. Den får 4 av 5 poäng med betyg satta i halvsteg. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Kia som mycket bra.
Auto, motor & sport säger om Kia EV4 Plus Long Range i rubriken: ”En halvkombi med helpension”. Tidningen skriver i ingressen: ”Med EV4 vill Kia frälsa bilköpare med en väldesignad och funktionell produkt. Vi är nästan helt sålda.”
Vi har tidigare skrivit 27 artiklar på Jörgensval.se om Kias elbilar, där den sista med länk är Kia EV4 Long Range bra köp (251017).
Dagens industri har testat Kia EV4, som vi skrev om i artikeln Kia EV4 Long Range bra köp (251017), där bilen får 20 av 25 poäng.
Bilen är, enligt Kia, inte en suv eller crossover. Den har antingen karosstyp halvkombi (hatchback) eller sedan (fastback).

Här är fakta för Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, båda halvkombi (hatchback):
√ Företaget kallar bilen mellanstor halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 204 hästkrafter, hk, 150 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100/128 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 29/31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge och plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 58,3/81,4 kWh och netto 55,5/78 kWh.
√ Blandad körning 1,47/1,46 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 44/62,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 7,4/7,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 850/1 910 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 475 kg.
√ Bakre lastutrymme 490 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 251 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven, frunk/frunk 25 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 000 kg.
√ Taklast troligen 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 443 x 186 x 149 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall troligen 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack åtta år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Kia EV4 Standard Range från 476 900 kronor, Kia EV4 Long Range från 541 400 kronor, EV4 Plus Long Range från 573 400 kronor och EV4 GT Line Long Range från 623 400 kronor
Auto, motor & sport nämner en konkurrent till Kia EV4 Long Range: Volkswagen ID.3.
Till konkurrenterna hör rimligen också Nio ET5 Touring, Škoda Elroq, Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 Touring och Volvo EX30.
Jag saknar ganska lite på Kia EV4: frunk som inte verkar finnas på standardmodellen, snabbare laddning/800-voltsystem, högre dragvikt, högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV4 Long Range som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stor körglädje, ”gör åkturen till en fröjd”
+ fin väghållning
+ praktisk
+ låg tyngdpunkt
+ design som sticker ut
+ ombonad, relativt låg sittposition
+ bra rattjustering
+ skön ratt
+ stort och skönt baksäte
+ bra mittkonsol fram, funktionell och med bra förvaringsutrymmen
+ mycket bra nackkudde
+ mycket bra räckvidd
+ låg förbrukning
+ bagagegolvet går att höja/sänka
På minussidan:
– svampig upphängning
– obekväm förarsittdyna
– stor svängradie
– ingen elljustering av passagerarstol i standardversion
Kia EV4 Long Range får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i Auto, motor & sport nr 12, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 6 november 2025