Nissan var år 2010 pionjären med elbilen Leaf. Men sedan hände inte så mycket på tolv år, förrän Nissan i år kommer med den andra helelektriska bilen, suven Nissan Ariya, och sedan lovar att spotta ur sig 20 helelektriska bilar de närmaste åren.
Nissan Ariya är, till skillnad från Leaf, byggd på en ren elbilsplattform, CMF-EV. Den är gemensam för japanska Nissan och franska Renault. Med Nissan Ariya lämnar företaget den asiatiska snabbladdningsstandarden Chademo och går över till europeiska CCS.
Dagens PS Högsta växeln har testat Nissan Ariya med framhjulsdrift och stort batteri (87 kWh) och summerar den i en mening: “Om designen faller en i smak, är Ariya ett genomgående bra val”.
Här är lite fakta om Nissan Ariya med framhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 22 kW.
Batteriets storlek är 87 kWh netto och 91 kWh brutto, räckvidden 53,3 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,75 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,6 sekunder. Toppfarten är 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 468 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk), trots att den bygger på ren elbilsplattform.
Nissa Ariya har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, autobroms, trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och kollissionsvarnare.
Priset för Nissar Ariya är från 578 200 kronor. Nissan anger inget privatleasingpris. Om man vill ha olika tillägg ökar priset.
Vilka bilar konkurrerar Nissan Ariya med? Dagens PS Högsta växeln nämner Volkswagen ID.4 och de dyrare Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.
Bilen finns även med mindre batteri (63 kWh) och fyrhjulsdrift eller med 87 kWh-batteri, fyrhjulsdrift och kraftigare motorer. Då heter en Ariya E-Force Performance, har räckvidd på 500 kilometer, acceleration 0–100 kilometer per timme på 5,1 sekunder och toppfart på 200 kilometer per timme.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya 87 kWh med framhjulsdrift, där jag summerar recensentens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ futuristiskt design med slankt intryck
+ modern kupé
+ mjuk och avkopplande körupplevelse
+ tyst
+ betryggande stabilitet
+ dålig chassikomfort
+ bra räckvidd
+ finns med fyrhjulsdrift
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– för få fysiska vred
– dålig funktion på digitala knappar
– dålig kraft i accelerationen
Nissan Ariya får 3,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns webbplats 17 november 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Nissan
Artikeln publicerad 24 november 2022