Aiways är ett av flera kinesiska bilmärken att hålla koll på. Aiways har på kort tid tagit fram en elbil, Aiways U5, som har fördelar men många brister.
Vi har på jorgensval.se skrivit flera artiklar om Aiways U5 under 2022, Aiways levererar inte (11 december 2022), Stressat fram Aiways (29 mars 2022), Aiways U5 med brister (27 februari 2022) och Aiways nytt elbilsmärke (30 januari 2022).
Aiways är ett nytt bilmärke, som bara funnits i cirka sju år. Elbilen U5 tog bolaget fram på rekordkort tid. Aiways har en rejäl uppbackning i form av delägarna batterijätten CATL och taxiappen Didi (Kinas Uber). Därmed framstår Aiways som mer än en nykomling och en farlig utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare.
Men den är nog ingen större fara, för bristerna i Aiways U5 är tydliga: ingen fyrhjulsdrift trots att den kallar sig suv, långsam snabbladdning, kort räckvidd, ingen värmepump och ingen förvärmning av batteriet inför laddning.
Dagens Nyheter har testat bilen och är inte imponerad. Den får visserligen bättre betyg än en annan mellanklass-suv, Maxus Euniq 6, men inget betyg som konkurrerar med de amerikanska, europeiska, koreanska och japanska elbilarna.
Här är fakta om Aiways U5 Premium.
Bilen har framhjulsdrift och motor på 204 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 90 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 60 kilowattimmar netto och 63 kWh brutto. Räckvidden är 40 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,7 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,8 sekunder och toppfarten 160 km per timme.
Bagageutrymmet är 432 liter, med nedfällda baksäten 1 555 liter. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram.
Aiways U5 Premium har flera förarstödssystem.
Priset för Aiways U5 Premium är 489 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning ökar priset; den finns också i en enklare version för 449 900 kronor.
DN nämner tre konkurrenter till Aiways U5: Maxus Euniq 6 och MG ZS EV och MG Marvel R.
I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5 Premium med framhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ låg ljudnivå
+ rymligt baksäte
+ låga ägandekostnader
+ modern formgivning
+ snabb reaktion på rattutslag
+ ”i sportläget är gasresponsen reptilsnabb”
På minussidan:
– låg maxlast
– dålig säkerhet med lågt betyg från Euro NCAP
– dåliga bromsar
– trång förarplats
– dålig komfort
– ryckig gång
– ingen fyrhjulsdrift
– inga terrängegenskaper
– svårnavigerad skärm
– ingen navigator
– ingen värmepump
– ingen förvärmning av batteriet inför laddning
– ingen Android Auto för spegling av mobilen på skärmen
– vinande ljud från drivlinan
– inget tredelat baksäte eller genomlastningslucka
Aiways U5 Premium får 15 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 januari 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 28 januari 2023