Agneta och jag gör en lång resa i vår elbil, Tesla Model Y LR, från Långvind i södra Norrland till Portmán i södra Spanien. Sträckan är cirka 4 000 kilometer.

Dag 5: Barcelona–Portmán (Murcia): 29 december 2022, 65 mil

Resan med vår elbil fortsätter efter en enkel frukost på ett rastställe för långtradarchaufförer i L’Aldea, som ligger bredvid en laddstation (Tesla). Resan startar klockan 7.37 från Hotel Eurostars Executive i Barcelona. Frukost intar vi strax efter klockan 9, då vi laddar bilen.

Färden går genom Spanien till målet Portmán, strax öster om storstaden Cartagena.

Efter 65 mil kommer vi klockan 15.30 till den lilla byn Portmán. Här hyr vi ut två bostäder, när vi inte själva är lediga från vårt hotell, Boende och konferens Hudiksvall Kungsgården Långvind.

Dagsetappen är kort, en halvdag. Restid, inklusive laddtid, är 7.53 timmar. Om man räknar bort frukosten, då vi för andra gången också laddar bilen, blir totaltiden 7.18 timmar.

Nu är vi i värmen, med strålande sol och sommartemperatur i Portmán (22 grader).

Kartan visar vägen vi kör (blå väg). Vi laddar i L’Aldea Zunder, Spanien (Tesla) och Torrent, Spanien (Tesla). Kartan visar inte korrekta laddstationer och tider, men resvägen är rätt och laddtillfällena två.

Vi använder laddnätverket Ionity så långt det går, vilket innebär noll laddstopp i Spanien, där Ionitys utbud är uselt. Tesla har ett välutbyggt nät av Supercharger, som hela tiden växer i laddstationer och laddpunkter.

Förutom laddkostnader, betalar vi vägtullar för två korta sträckor motorväg.

Resan går bra, med liten trafik och lugnt tempo på de spanska motorvägarna. Varken ombyggnationer eller trafikolyckor försinkar oss.

I dag kör vi med högsta snitthastigheten under resan, 83 kilometer per timme, inklusive laddtid. Om vi räknar bort frukosten, då vi laddar, blir snitthastigheten 90 kilometer per timme.

Portmán (1 000 invånare) är en liten gruv- och fiskarby med mycket historia. På romartiden var Portmán en viktig plats, med två vägar som bar till Rom: sjövägen och landsvägen. Nu är det ett litet samhälle, som har det mesta, välkomnar turister året om men inte är förstört av turistindustrin. Här hyr vi ut två topputrustade bostäder i söderläge med Medelhavet inom syn- och hörhåll några hundra meter bort. Mer om detta och massor av tips på saker att se och göra, finns på www.portman.nu.

Vi avslutar dagen med ett besök på en av Portmáns restauranger, Los Tres Pacos.

Jag får ihop mina 10 000 steg med en lång promenad i Portmán.

Som vanligt använder vi laddpauserna för att sträcka på benen, kolla e-post och läsa nyheter samt för andra dagen i rad äta frukost (L’Aldea).

Bilderna visar etappen dag 5: kartan över vägen vi körde, sovrummet i en av bostäderna vi hyr ut, poolen som hör till lägenheterna i Puerto Vallart och måltiden på restaurangen i Portmán.

Därmed är det slut på rapporterna från den 3 943 kilometer långa resan Långvind–Portmán. Jag återkommer med en sammanfattande artikel om bland annat körsträcka, energiåtgång, körtid, laddtid, snitthastighet, kostnader och det viktigaste av allt miljöavtrycket.

Tidigare rapporter: Dag 1, Dag 2Dag 3 och Dag 4 samt sammanfattningen från resan i mars 2022.