Fiat 500 e Cab bra – men brister

Italienarna har varit sena på elbilar, men nu finns ikoniska Fiat 500 som elbil, därtill som cabb. Den legendariska Fiat 500 från 1957, finns som elbil och därtill elbilsvärldens första cabriolet. Den är attraktiv med har brister.

Fiat 500e, där ”e” står för ”electric”, är också ett av få exempel på billig elbil, även om den är relativt dyr. De olika versionerna av Fiat 500 bygger på Stellantis nya elbilsplattform.

Fiat 500e Cabriolet är en av få cabrioleter med eldrift, om än med en begränsad sufflett. Som cabb har den en distinkt nisch, men hur stor är den?

Dagens PS Högsta växeln har testat Fiat 500e Cabriolet, och säger i artikeln att den utmärker sig ”genom sin bottenlösa charm och modernitet. Fiat har verkligen lyckats kombinera modellens rika historia med modern teknologi.” Den får relativt lågt betyg och därmed långtifrån ”bäst-i-test” men är ändå en favorit hos testaren.

Jag har haft några artiklar om Fiats elbilar på Jörgensval.se: Flexibel skåpbil från Fiat (13 november 2022), Ikoniska Fiat 500 som elbil (9 januari 2022) och Bra men dyr Fiat 500e (17 juli 2022).

Här är lite fakta om Fiat 500e Cabriolet:

Bilen har bakhjulsdrift och motor på 118 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 85 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 37,3 kilowattimmar netto och 42 kWh brutto. 

Räckvidden är 32 mil (WLTP). Förbrukningen är 14,5 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme på 9 sekunder. Toppfarten är 150 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 185 liter, med nedfällda baksäten 550 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Fiat 500e har inte möjlighet till dragkrok.

Bilen har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA).

Priset för Fiat 500e Cabriolet är 389 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som gör bilen dyrare. Den har plats för fyra personer.

Vilka bilar konkurrerar Fiat 500e Cabriolet med? Dagens PS Högsta växeln nämner en bil: Honda e.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat 500e Cabriolet, med framhjulsdrift, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..

På plussidan:
+ ”perfekta bilen för innerstadsbor som vill kunna pendla till jobbet”
+ bra stadsbil
+ inget problem med långsam snabbladdning
+ ikonisk design
+ ”italiensk charmör I modern tappning”
+ pigg och rolig att köra
+ bra interiör
+ responsivt infotainmentssystem
+ god komfort
+ stolsvärme

På minussidan:
– högt pris
– katastrofalt dålig sikt bakåt
– plastig interiör
– minimalt bagageutrymme
– trångt baksäte för två personer
– ingen bil för långresor på grund av kort räckvidd och litet bagageutrymme
– värme och ljudsystem med brister

Fiat 500e Cabriolet får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln 27 mars 2023.

Jörgen Bengtson
Foto:
 Fiat

Publicerad 29 mars 2023