Seat har i elbilssammanhang gått från ett lågt till högt värderat bilmärke genom märket Cupra och en tuffare attityd. Bilen Cupra Born är en tuff konkurrent till Volkswagen ID.3.
– Spanska Cupra Born piggare och argare än konkurrenten VW ID.3, summerar Dagens industri i sin test av den tuffa spanjoren, som tidigare hette Seat El Born.
Både den och VW ID.3 byggs på samma fabrik i Zwickau och har samma elbilsplattform, MEP.
Di testar bilen den 5 november 2021 och är positiv: ”Cupra Born är i mångt och mycket en VW ID.3. Men materialvalen interiört känns mer påkostade och designen är sportigare.”
Di ser tre konkurrenter till Cupra Born: Hyundai Ioniq 5, Renault Mégane och VW ID.3.
Bagageutrymmet är relativt litet, 385 liter.
Pris för grundversion är 452 900 kronor.
Cupra Born finns två batteristorlekar. Den vi refererar till här är den med stort batteri, 58 kWh.
I sammanställningen nedan utgår jag från modellen Cupra Born (58), där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ bra utrymme invändigt
+ fin komfort
+ fint materialval
+ head-up-display
+ aggressiv profil
+ progressiv styrning
+ fina sportstolar
+ bra avvägning mellan knappar/manuell reglage och styrning via skärm
+ låg förbrukning: 1,56 kWh per mil
På minussidan:
– långsam laddning
– kort räckvidd: 42,2 mil
– långsam: 0–100 km/t på 7,3 sekunder
– låg toppfart: 160 km/t
– ingen fyrhjulsdrift
Cupra Born får 19 av 25 poäng i betyg.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 7 november 2021