Tesla X klarar inte konkurrensen

Tesla är elbilspionjären. En av företagets första elbilar är Tesla Model X. Den har många år på nacken, finns numera i en supersnabb version (Plaid) men får relativt lågt betyg i dagens tester.

Tesla Model X Plaid är en bra bil, men den saknar bland annat ström från bilen (batteribank, V2L), möjlighet till ström till nätet (V2G), instrumentpanel framför ratten/vindrutevisning, fysiska reglage för mycket, taklast, laddning med 800-voltsystem, Apple carplay och Android auto. Men framför allt har den en stor nackdel: priset.

Tesla Model X finns i två versioner, båda fyrhjulsdrivna: Tesla Model X och Tesla Model X Plaid. Denna artikel handlar om Plaid. Det mesta är inkluderat i priset.

Bilen uppfyller alla krav på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer (här går det att få in flera), möjlighet till dragkrok med hög dragvikt och hög markfrigång.

Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla 3 mycket bra val (26 maj 2024), Nya Tesla 3 säkert val (23 mars 2024), Tesla X inte längre bästa val (16 februari 2024), Nya Tesla Model 3 en fullträff (30 december 2023), Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Dagens Nyheter har testat Tesla Model X Plaid i en envig med Kia EV9 GT Line. DN gör tummen ner för Model X och upp för Kia EV9. Tesla Model X Plaid får 15 av 25 poäng, varav näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö, medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och bottenbetyg (en poäng) i ekonomi. Kia får 18 av 25 poäng.

Tidningen summerar i texten: ”Det går inte att försvara prislappen för Model X.” 

Här är fakta om Tesla Model X Plaid:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 1 020 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 1 020 newtonmeter, Nm.
√ Tre sätesrader, sex sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP,
√ Snabbladdning 250 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inget Plug & charge, eget laddsystem.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 100 kilowattimmar, kWh, brutto och 95 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 2,08 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 54,3 mil WLTP.
√ Toppfart 262 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 2,6 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 539 kilogram.
√ Bagageutrymme 425 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 2 614 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Bagageutrymme under huven (frunk) på 183 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 2 300 kilogram.
√ Ingen taklast.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Ingen Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fyra år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 24 000 mil.
√ Grundpriset för Tesla Model X Plaid är 1 431 170 kronor. Tillbehörspaket är få.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent: Kia EV9. Rimligen är Volvo EX90 också en konkurrent.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model X Plaid, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra laddnätverk
+ bra räckvidd
+ rymligt bagageutrymme med säten uppe
+ mycket stort totalt bagageutrymme
+ skärm i baksätet
+ mycket snabb acceleration

På minussidan:
– dyr
– ”överdriven prestanda”
– krångliga bakdörrar
– dåligt benutrymme och låg takhöjd i bakersta sätesraden
– måsvingedörrar med brister
– få fysiska reglage
– relativt dålig ljudisolering vid höga farter

Tesla Model X Plaid får 15 av 25 poäng i testet.

Bilden visar Tesla Model X Plaid.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 24 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Artikeln publicerad 4 september 2024
Uppdaterd 5 september 2024