Volvo EX30 är för närvarande spjutspetsen för Volvos elbilssatsning. Den säljer bra och ser ut att säkra Volvos övergång till renodlade elbilar. Hur står sig bilen i olika tester?
Det varierar med modell, version och testare. Teknikens Värld har testat tre nyregisterade bilar från 2024, Tesla Model Y Long Range, Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra och Volvo XC60 T6 Ultra. De två första är elbilar, men enda som kvalar in i vår bevakning är Volvo EX30 Single Motor, men då med normal räckvidd och inte utvidgad räckvidd (extended range). I Teknikens Värld vinner Tesla Model Y dragkampen.
Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Lynk & Co 02, Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 och Zeekr X.
Volvo EX30 började i slutet av april 2025 att tillverkas i Gent, Belgien. Innan var det bara i Zhangjiakou, Kina.
Volvo EX30 finns i fyra modeller: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER), fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Till detta kommer olika utrustningsnivåer/tillvalspaket, som varierar med modellerna: Core, Plus, Ultra och Experience (för Cross Country). Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra, där vi i jämförelsen har med alla fyra modeller.
Enligt tillverkaren är bilen en liten suv, vilket delvis stämmer. Den har kraftfull motor, plats för fem personer och markfrigång på 171 millimeter. Den saknar stort bagageutrymme, rejäl dragvikt (minst 1 500 kilogram) och är enbart suv med fyrhjulsdrift.
Vi har skrivit 32 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Frågor kring Volvo EX30 Cross Country (250430).
Teknikens Värld har testat bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor ER med utrustningspaketet Ultra och ger den 67 av 100 poäng. Vi tolkar det som knappt godkänt.
Teknikens Värld summerar i artikeln: “… Volvo EX30 har vuxit som bil betraktat sedan vi testade den senast … [men] … det här egentligen är för lite bil för pengarna.”
Volvo EX30 har gått igenom många tester: Auto Motor & Sport har testat Volvo EX30 Cross Country, som vi skrev om i artikeln Frågor kring Volvo EX30 Cross Country (250430), där den får motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens industri har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, Volvo EX30 Cross Country bra (250307), där den får 19 av 25 poäng. Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, Volvo EX30 AWD bra men dyr (240919), utan att ge betyg. Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 ER tre gånger, Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (240601), där bilen får 18 av 25 poäng, Volvo EX30 står sig bra (240309) och Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (240217), där den får 20 respektive 19 av 25 poäng. Högsta växeln har testat Volvo EX30 Single Motor och Twin Motor Performance, Småfel på Volvo EX30 (240411), där bilarna får motsvarande 17,5 av 25 poäng. Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor ER två gånger, Volvo EX30 bra elbilsval (240127) och Volvo EX30 ”naggande god” (231118), där den får motsvarande 20,8 och 21,5 av 25 poäng. Dagens industri har testat Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 bra val (231127), där den får 19 av 25 poäng.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor, Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance:
√ Liten suv, enligt tillverkaren.
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 272/272/428/428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343/343/543/543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 134/153/153/153 kilowatt, kW; 400 voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 26–28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW (tillval 22 kW på alla utom grundmodellen).
√ Delvis plug & charge, inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, för Twin.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon-LPF/NMC/NMC/NMC) på brutto 51/69/69/69 kilowattimmar, kWh, och netto 49/64/64/64 kWh.
√ Blandad körning 1,57/1,57/1,63/1,87 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 34,4/48/45/42,7 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,7/5,3/3,6/3,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 755/1 825/1 885/1 908 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 405/405/457/325 kg.
√ Bakre lastutrymme 318 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 850 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000/1 400/1 400/1 600 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd utan och med backspeglar/höjd: 423 x 185/203 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt 2 000 mil eller en gång per år.
√ Garantierna: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER från 469 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance från 539 000 kronor och för Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance inklusive högsta utrustningsnivån från 637 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
Jag saknar följande i Volvo EX30 Single Motor, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, ström till nätet (V2G), fullständig plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display), längre räckvidd, flera manuella reglage, värmepump i alla modeller och lägre pris för de tre modellerna med lång räckvidd (ER).
Teknikens Värld nämner en specifik elbilskonkurrent: Tesla Model Y Long Range AWD.
Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar: BYD Atto 2/3, Cupra Born, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Ford Puma Gen-E, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia Niro EV, Lynk & Co 02, MG ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech Electric, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3 och Zeekr X.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ har vuxit som bil sedan introduktionen
+ snabb acceleration
+ låg förbrukning
+ baksäte med medelstor förvaring i dörren
+ baksäte med två usb-c-uttag
+ mycket bra i älgtest
+ fin styrrespons
+ balanserat chassi
+ antisladdsystemet ingrepp i älgtestet märks knappt
+ godkänt bromsresultat
+ stark i elbilsomställningen
+ bra förarmiljö
+ trevlig att köra
+ god komfort
+ ”utmärkt pendlarbil”
+ smart illustration på bakluckans insida om vad som ska kunna rymmas
+ mycket bra säkerhetssystem
+ sannolikt högt andrahandsvärde
+ låg milkostnad baserat på 6 000 mils körsträcka
+ dyrt med tillval och större batteri
På minussidan:
– dyr
– baksäte med riktigt dålig komfort
– baksäte utan mittarmsstöd
– baksäte utan mugghållare
– baksäte utan förvaring i stolsryggen framför
– litet, grunt bagageutrymme
– överdrivna varningssystem
– plastig nyckeldosa
– problem med telefonuppkoppling
– brister i stolarna
– ryckighet vid kökörning
– svårt att förstå sig på räckviddsberäkningen
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra får 67 av 100 poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 12, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo
Artikeln publicerad 9 juni 2025