Agneta och jag gör en lång resa i vår elbil, Tesla Model Y LR, från Långvind i södra Norrland till Portmán i södra Spanien. Sträckan är cirka 4 000 kilometer.
Dag 4: Dijon–Barcelona: 28 december 2022, 86 mil
Resan med vår elbil fortsätter efter en riklig frukost på hotellet Kyriad, med goda ostar (vi är i Frankrike), färskpressad apelsinjuice med mycket fruktkött och massor av sötsaker. Hotellet ligger bredvid en laddstation söder om Dijon (Ionity). Resan startar klockan 7.23 från Hôtel le Chambellan i Dijon. Frukost intar vi strax efter klockan 8, då vi laddar bilen.
Färden går genom Frankrike och till Barcelona i Spanien.
Efter 86 mil kommer vi klockan 20.30 till Barcelona, som är Spaniens näst största stad. Vi tar in på lyxiga hotellet Eurostars Executive i förstaden Barbera del Valles; hotellet är delvis konverterat till ukrainsk flyktingförläggning och långt större än vårt eget hotell med tio rum, Boende och konferens Hudiksvall Kungsgården Långvind.
Dagsetappen är ungefär av normallängd. Restid, inklusive laddtid, är 13.07 timmar. Om man räknar bort frukosten, då vi för första gången också laddar bilen, blir totaltiden 12.17 timmar.
Vi märker av att resan går söderut, med sol, värme och 16 grader i skuggan. Vi kollar också prognosen för Portmán, där vi kan vänta än mer sol, värme och sommartemperatur (över 20 grader).
Vi har dubbfria nordiska vinterdäck, som liksom alla däck är en kompromiss. Nu får vi anpassa körningen i varma Sydeuropa, precis som vi gör med dessa däck i Norrland, men av olika skäl.
Kartan visar vägen vi kör (blå väg). Vi laddar i Dijon Sud, Frankrike (Ionity), Aire de Montélimar Ouest, Frankrike (Ionity) och Village Catalan Ouest, Frankrike (Ionity); kartan visar tyvärr inte korrekta laddstationer, men resvägen är rätt och laddtillfällena tre.
Vi använder laddnätverket Ionity så långt det går. I Frankrike har vi stora problem med Ionity: I Dijon Sud är laddhandsken felvänd och nästan omöjlig att få in i bilen; i Aire de Montélimar Ouest är laddstationen gravt underdimensionerad (sex laddhandskar), kön lång, köbildning nästan omöjlig, laddplatsen svår att köra in i, laddningsproceduren mycket svår (fungerade efter många försök); i Village Catalan Ouest får vi byta laddstolpe tre gånger och ta god tid på oss för att få igång laddningen. Vi har en kö på 17 minuter vid Ionity Aire de Montélimar Ouest, men det är som sagt inte problemet vid denna laddstation. När väl laddningen fungerar, är Elli-kortet mycket bra och startar laddningen efter ett ”blippande”.
Förutom laddkostnader, betalar vi vägtullar för fransk motorväg samt hotell.
Resan går bra, med mindre trafik och lugnare tempo på de franska betalmotorvägarna jämfört med tyska autobahn. Det är även en del reparationer på franska motorvägar plus att vi blir stående i kö på grund av en stor trafikolycka; detta förlänger restiden med cirka en timme och dra ner snitthastigheten.
Barcelona (1 636 000 invånare) är en modern storstad med mycket historia. Barcelona är tydlig med att den är huvudstad i Katalonien, med eget språk och en rang som inte ligger långt efter Madrid. Här hittar vi parkering vid hotellet.
Här är vi framgångsrika med att hitta en liten restaurang, som är öppen efter 21. Den är ett kooperativ med det lämpliga namnet La Coop, som serverar en bra tapas med utmärkta rätter, varav flera är nya för oss, och lokal cava till detta.
Jag får ihop mina 10 000 steg utan extrapromenad vid dagens slut.
Vi använder laddpauserna till att röra på oss, kolla e-post, läsa nyheter, äta frukost (Dijon Sud), köpa italienska kex Baiocchi, som är som Ballerina fast mindre (Aire de Montélimar Ouest) och shoppa lite (Aire de Montélimar Ouest och Village Catalan Ouest).
Bilderna visar etappen dag 4: kartan över vägen vi körde, frukost med ostar och färskpressad apelsinjuice, Agneta på restaurangen med tapas och jag själv (Jörgen) i badrummet på lyxhotellet.
I morgon kommer ny rapport om avslutande halvdag 5.
Tidigare rapporter: Dag 1, Dag 2 och Dag 3 samt sammanfattningen från resan i mars 2022.
Text och foto:
Jörgen Bengtson