De dyra kinesiska elbilarna, som vill konkurrera med kvalitet och lyx, står sig dåligt i konkurrensen med europeiska och amerikanska elbilar.
Senaste exemplet på en kinesisk elbil med stora ambitioner är sedanen BYD Han. BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”), är Kinas största tillverkare av elbilar och en av världens största tillverkare av elbilar och elbussar.
BYD har fördelar jämfört med många konkurrenter: en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik och ”egen” batteriteknik litium-järn-fosfat (LFC), som klarar kyla bättre än vanliga batterier med nickel-mangan-kobolt (NMC), har längre livslängd och inte innehåller ”konfliktämnena” kobolt och nickel. BYD Han bygger dock sina modeller på en kombinationsplattform, som i sig ger begränsningar.
Tre BYD-bilar är aktuella på den svenska marknaden: BYD Addo 3, som främst utmanar Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Kia Niro EV och Volvo C40 Recharge; sedanen BYD Han, som siktar in sig på Tesla Model S, Tesla Model 3 samt Polestar 2; suven BYD Tang med sju säten, som utmanar dels kinesiska kollegor, dels kommande koreanska Kia EV9 och svenska Volvo EX90. Inom kort kommer BYD Seal, som utmanar Tesla Model 3, och sedan småbilen BYD Dolphin.
Jag har skrivit tre artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Dagens industri har testat BYD Han och är både imponerad och inte. Den får inte toppbetyg i något delmoment. Di konstaterar att modellen ”slåss i ett stenhårt segment med flera nya spelare”, där Tesla ”växer så det knakar tack vare kraftiga prissänkningar”. Sista meningen i testet illustrerar detta väl: ”Det är jobbigt att slåss mot Tesla just nu.”
Här är fakta om sedanen BYD Han:
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 510 hästkrafter och vridmoment på 700 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få fem stjärnor.
√ Snabbladdningen är på 120 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 6,6 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 83 kilowattimmar netto och 85,4 kWh brutto. Räckvidden är 52,1 mil WLTP. Förbrukningen är 1,85 kWh per mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 410 liter; baksätena går inte att fälla ner. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ BYD Han har ingen möjlighet till dragkrok.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.
√ Garantierna är oklara.
√ Priset för BYD Han är från 825 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns några få tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar BYD Han med? Di nämner tre bilar: Hyundai Ioniq 6, ”en snabbladdare med hög mysfaktor”; Nio ET5, ”tekniktung bil från märke som erbjuder batteribyte längs vägen”; Tesla Model 3 ”mindre och bullrigare men, men med bättre körkänsla”.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Han, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stor och bred tillverkare av elbilar
+ snabb acceleration
+ relativt liten förbrukning
+ ombonad och gedigen interiör
+ ”Mercedeskänsla i kupén”
+ flera reglage på ratten
+ flexibel skärm som går att rotera
+ reaktionssnabb skärm
+ rymligt baksäte
+ pekskärm i baksätet
+ värme och luftkonditionering även i baksätet
+ mycket bra bromsar
+ välutrustad
+ bekväm
+ tyst
+ hög kvalitetskänsla
+ mycket säkert batteripaket
+ batteribank (V2L)
+ hög utrustningsnivå
+ egen produktion av LFC-batterier
På minussidan:
– relativt dyr
– långsam dab-radioinställning
– diffus styrning
– vid snabb acceleration har framdäcken svårt att få fäste
– långsam snabbladdning
BYD Han får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 12 maj 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 12 maj 2023