Fiat e-Scudo pigg skåpbil

Skåpbilar är fortfarande ovanliga på elbilsmarknaden, men denna marknad växer kraftigt. Fiats nya skåpbil, Fiat e-Scudo Skåp L2, är ett välkommet tillskott.

Tillverkare av eldrivna skåpbilar är främst Citroën (Citroën ë-Jumpy), Mercedes-Benz (MB Citan), Peugeot (Peugeot e-Expert), Opel (Opel Vivaro-e), Renault (Renault Kangoo E-Tech), Toyota (Toyota Proace) och Volkswagen (VW ID.Buzz Cargo).

Fiat e-Scudo Skåp L2 är ett tillskott i klassen mellanstor skåpbil. Den finns i tre längdversioner – Compact, Standard och Maxi – och i två batteristorlekar, 75 kWh och 50 kWh.

Dagens PS Högsta växeln har testat e-Scudon och ger den relativt högt betyg, 3,5 av 5 poäng, som inte gör det till bäst-i-test men ändå ett bra val. Dagens PS skriver om bilen: ”Fiat e-Scudo är precis vad man förväntar sig av en eldriven skåpbil. Den bibehåller ett stort lastutrymme och levererar en imponerande räckvidd. Det finns emellertid mer kompetenta alternativ på marknaden.”

VW ID.Buzz Cargo blev Årets transportbil 2023 (International Van of the Year) och slog därmed alla fossilmärken men också Fiat e-Scudo. Renault Kangoo E-Tech och Mercedes-Benz Citan delade på utmärkelsen Årets transportbil 2022. En hel rad märken, som alla ingår i samma PSA-koncern som Fiat – Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel/Vauxhall Vivaro-e – fick tillsammans priset Årets transportbil 2021.

Toyota Proace och Fiat e-Scudo tillverkas i samma fabrik och har mycket gemensamt. Samma gäller för koncernsyskonen inom Stellantis (PSA). En nackdel är att modellerna har en kombinationsplattform, PSA EMP2, och inte renodlad elbilsplattform.

Jag har tidigare skrivit fyra artiklar om Fiat på Jörgensval.se: Fiat 500 e Cab bra – men brister (29 mars 2023), Flexibel skåpbil från Fiat om Iveco eDaily (13 november 2022), Ikoniska Fiat 500 som elbil (9 januari 2022) och Bra men dyr Fiat 500e (17 juli 2022).

Här är fakta om skåpbilen Fiat e-Scudo Skåp L2.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 136 hästkrafter och vridmoment på 260 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten har en del brister, framför allt i grundmodellen. Bilen har inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 7,4 kW med tillval 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 68 kilowattimmar (kWh) netto och 75 kWh brutto (finns även med mindre batteri på 50 kWh). Räckvidden är 33 mil WLTP (50 kWh: 23 mil). Förbrukningen utan last är 2,73 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 10,8 sekunder och toppfarten 130 kilometer per timme.

√ Lastutrymmet är 4,6 till 6,6 kubikmeter och höjden 1,89 eller 1,94 meter, i båda fallen beroende på modell. Lastvikten är 1 275 kilogram. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 000 kilogram.

√ Bilen har flera förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA) men head-up display.

√ Garantierna är: nybil tre år eller år tre maximalt 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år, oklart för batteri.

√ Priset för Fiat e-Scudo Skåp L2 är från 558 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar Fiat e-Scudo Skåp L2 med? Dagens PS nämner flera skåpbilar: koncernsyskonen, Maxus eDeliver 3, Renault Kangoo och Volkswagen ID. Buzz Cargo samt kommande Ford E-Transit Custom.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat e-Scudo Skåp L2, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..

På plussidan:
+ bra räckvidd bland transportbilar, 33 mil WLTP
+ finns i olika längder och utrustningsnivåer
+ exakt samma lastutrymme som dieseldrivna Scudo
+ hög lastvikt, 1 275 kilogram
+ direkt gasrespons
+ pigg i stadstrafik
+ användarvänligt lastutrymme med lastlucka till kupén
+ har Apple Carplay

På minussidan:
– låg dragvikt, 1 500 kilogram mindre än dieseldrivna Scudo
– stor vändradie
– tung styrning
– dåligt isolerad kupé
– långsam i ”motorvägshastighet”
– högt väg- och motorljud i ”motorvägshastighet”
– dålig fjädring
– brister i förarmiljön
– ingen sikt bakåt, ingen backkamera (tillval)
– ingen döda-vinkel-varnare (tillval) eller parkeringssensor
– dålig tekniknivå

Fiat e-Scudo Skåp L2 får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln 9 maj 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat

Artikeln publicerad 15 maj 2023