Länge var Tesla enda elbilen på marknaden. Sedan kom elbilsutmanaren Audi med Audi e-tron, numera Audi Q8 e-tron. Nu finns massor av alternativ. Men Audi visar med modellen Q6 e-tron att Audi levererar en bra bil, även om den är dyr med tillvalspaket, som de flesta vill ha.

Audi har kommit med flera nya elbilsversioner av e-tron; de ger rimligt bra valuta för pengarna, men kostar ändå mycket. Den här artikeln handlar om Audi Q6 e-tron, som ger Kia, Mercedes, Polestar, Porsche, Volkswagenfamiljen och Volvo med också Audi rejäl konkurrens.

Audi Q6 e-tron placerar sig i storlek mellan Audi Q4 och Audi Q8.

Audi Q6 e-tron finns i fyra modellversioner, Proline, S Line, Standard och S line selection, vilka finns i tre motorversioner, Proline e-tron, Proline e-tron performance och Proline e-tron quattro fyrhjulsdrift . Till detta kommer olika utrustningspaket: Tech plus, Tech pro, MMI experience pro och Proline samt olika interiör-, ratt-, stödlarms-, fälg- och lackpaket. Det är näst intill omöjligt att överblicka de olika alternativen, eftersom Audi själv använder olika namn på modell- och motorversionerna.

Audi Q6 e-tron skulle ha kommit 2022, men mjukvaruproblem fördröjde premiären med två år. Den delar elbilsplattformen Premium Platform Electric (PPE) med Audi A6 e-tron och Porsche Macan.

Vi har haft nio artiklar om Audis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Bra Audi Q6 e-tron (23 augusti 2024).

Webbplatsen Högsta Växeln har testat Audi Q6 e-tron och ger bilen högt betyg, som vi tolkar som ett ”bäst-i-test” för åtminstone instegsversionen. Audi Q6 e-tron får fyra av fem poäng, där Högsta växeln ger betyg i halva steg men inga delbetyg.

Högsta växeln summerar, där webbplatsen jämför bilen den testar, värstingversionen Audi SQ6 e-tron, med basversionen Audi Q6 e-tron: ”Ordinarie Q6 e-tron framstår emellertid som mer rationell både sett till pris och utformning: lägre pris, mer räckvidd, bättre komfort och billigare drift prioriteras utan tvekan av majoriteten av köpare.”

Dagens industri har tidigare testat Audi Q6 e-trons basversionen. Den fick 19 av 25 poäng, vilket motsvarar 20 av 25 poäng på Högsta Växeln för värstingmodellen.

Audi kallar bilen en suv, vilket den bara är i versionen med fyrhjulsdrift (quattro). Den har dock även i instegsversionen kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, rimligt hög markfrigång (16 centimeter) och möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (2 000 kilogram).

Garantier är nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Audi SQ6 e-tron är från 1 123 400 kronor och för instegsversionen Audi Q6 e-tron från 749 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Högsta Växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Audi Q6 e-tron.

Jag saknar en del på Audi Q6 e-tron: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), autocharge och lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Audi SQ6 e-tron (antar att det, enligt Audi-specifikationen, är S line selection med Proline e-tron quattro fyrhjulsdrift), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mångsidig
+ premium
+ traditionell design som sänker tröskeln för förstagångsköpare av elbil
+ robust kupé
+ går att designa en ljussignatur för bilen
+ bra skärmutformning
+ skärm för framsätespassageraren
+ gedigen interiör
+ gott om plats för två vuxna i baksätet
+ snabb supersnabbladdning med 800-voltsteknik
+ mycket bra räckvidd
+ snabb acceleration
+ plug & charge för snabbladdning
+ bra stolar
+ bra luftfjädring
+ mer följsam och alert än ordinarie Q6 e-tron
+ välisolerad kupé

På minussidan:
– inte lika intuitiv som tidigare Audi
– för få fysiska knappar och reglage
– plastig mittkonsol
– trist växelväljare
– inte ström från bilen/batteribank (V2L)
– inte dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G)

Audi SQ6 e-tron får 4 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Audi Q6 e-tron bäst i basversion!

Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 12 november 2024.

Foto: Audi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *