Tyska BMW har blivit duktiga på elbilar, men de är dyra. Instegsmodellen BMW i5 eDrive40 Touring, som denna artikel handlar om, är ett bra exempel på detta. Den tangerar också gränsen för bilar jag bevakar, med grundpris på drygt 800 000 kronor.
Bilen är byggd på en kombinationsplattform (BMW CLAR) och tar därför inte vara på en renodlad elbilsplattforms fördelar. BMW annonserar dock att företaget kommer med renodlad elbilsplattform, ”Neue Klasse”, som ska ge 30 procent längre räckvidd, 30 procent snabbare laddning och 25 procent högre effektivitet.
Bilen är en kombi, inte en suv. Den uppfyller dock kraven för en suv, utom avseende fyrhjulsdrift, vilket betydligt dyrare BMW i5 M60 xDrive Touring har.
BMW i5 Touring finns i två versioner: instegsmodellen bakhjulsdrivna BMW i5 eDrive40 Touring och fyrhjulsdrivna BMW i5 M60 xDrive Touring.
Dagens industri har testat BMW i5 eDrive40 Touring. I testet får bilen hyggligt betyg och kvalar nästan in i kategorin ”bäst-i-test”. BMW i5 eDrive40 Touring får 19 av 25 poäng, dock inte toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och miljökänsla samt mellanbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Tidningen summerar i rubriken ”Kompromissar inte med komforten”.
Dagens industri nämner tre konkurrenter till BMW i5 eDrive40 Touring: Audi A6 Avant e-tron, ”Kommande elkombi från Audi, som vi fått vänta länge på.”; Nio ET5 Touring, ”Hög kvalitetskänsla och möjlighet till snabba batteribyten. Prislappen talar emot.”; Volkswagen ID7, ”Stor, rymlig och bekväm. Inte lika vass att köra.”
Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX2 xDrive 30 bra men dyr (6 april 2024), BMW iX1 xDrive30 otillräcklig (26 december 2023), BMW i5 mycket bra val (10 november 2023), BMW i5 2024 mycket bra elbil (3 oktober er 2023), BMW iX1 bra kompaktsuv (30 juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” om iX 40 (16 november 2021), ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om BMW iX (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).
Här är fakta om BMW i5 eDrive40 Touring:
√ Bilen är en kombi.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 340 hästkrafter, hk, och vridmoment 400 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader, totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, fem poäng i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW) i 400 voltssystem; laddar 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Bilen har inte dubbelriktad laddning, möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 84,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 81,2 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,76 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 52,9 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,1 sekunder.
√ Toppfarten är 193 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 366 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 570 liter, med nedfällda baksäten 1 700 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram.
√ Bilen kan ta taklast på 100 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten.
√ Bilen har vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil två år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för är BMW i5 eDrive40 Touring är från 833 000 kronor. Många tillval ökar priset rejält.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i5 eDrive40 Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra köregenskaper
+ mycket hög komfort
+ stort bagageutrymme
+ goda utrymmen i kupén
+ stark varumärkeshistorik och kvalitetskontroll
+ mycket bra förarposition
+ mycket bra säten
+ mycket bra instrumentering
+ tyst
+ väl avstämt chassi som klarar ojämnheter i vägen bra
+ snabb och exakt styrning
+ olika körlägen
+ bra avvägning mellan analoga och digitala funktioner
På minussidan:
– inte helt plant golv
– trång mittplats i baksätet på grund av ”kardantunnel”
– inte bra med inredningens svartlackade, glänsande ytor
BMW i5 eDrive40 Touring får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 7 juni 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Artikeln publicerad 7 juni 2024.
Artikeln uppdaterad 7 juni 2024