Hyundai Ioniq 5 N bra val

Sydkoreanska Hyundai och Kia är starka utmanare till Tesla och många kinesiska elbilsmärken. Hyundai Ioniq 5 finns nu i en sportversion, Hyundai Ioniq 5 N, som får högt betyg i biltestet vi refererar.

Hyundai och Kia tävlar med varandra om att leverera prisvärda och bra elbilar. Hyundai kom med sin första Ioniq 5 år 2021, som i sin tur var en fortsättning på nya, heleletriska bilmodellen Ioniq. Nu finns Hyundai Ioniq 5 N, där N-beteckningen står för sportighet.

Hyundai Ioniq 5 finns i fem versioner: standardräckvidd (SR) med tvåhjulsdrift, standardräckvidd (SR) med fyrhjulsdrift, lång räckvidd (LR) med tvåhjulsdrift, lång räckvidd (LR) med fyrhjulsdrift samt lång räckvidd (LR) med fyrhjulsdrift och sportprofil (N). Till detta kommer olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om fyrhjulsdrivna Ioniq 5 med lång räckvidd och sportprofil, kallad Hyundai Ioniq 5 N.

Hyundai Ioniq 5 N är en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor och rimligt stort bagageutrymme där man kan fälla ner baksätena – men den saknar dragkrok.

Högsta växeln har testat Hyundai Ioniq 5 N. Den ger bilen 4,5 av 5 poäng och gör tydligt tummen upp för bilen. Högsta växeln ger inga delbetyg, utan bara ett samlat betyg i halvsteg.

Högsta växeln summerar: ”Hyundai Ioniq 5 N är en elbil som är genuint rolig att köra.”

Högsta växeln nämner några konkurrenter till Hyundai Ioniq 5 N: BMW i4, Porsche Taycan och Tesla Model 3.

Jag har skrivit många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första helelektriska bil var Hyundai Ioniq): Hyundai Kona känns gammal (26 februari 2024), Ioniq 6 AWD inte fullt så bra (26 oktober 2023), Hyundai Ioniq 5 LR bra val (22 oktober 2023), Kona Electric bra val (8 oktober 2023), Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Här är fakta om Hyundai Ioniq 5 N (2024).

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 650 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 770 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 240 kilowatt, kW, i 800-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på cirka 18 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 84 kilowattimmar, kWh, brutto och 80 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 2,05–2,42  kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 44,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,4 sekunder.

√ Toppfarten är 260 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 310 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 480 liter, med nedfällda baksäten 1 540 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 24 liter

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ta taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil fem år med obegränsad körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år, vägassistans samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Hyundai Ioniq 5 N är från 834 900 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 5 N, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket stor körglädje
+ fräck design
+ ”imponerande tekniska egenskaper”
+ hög komfort
+ sportiga detaljer jämfört med vanliga Ioniq 5: ny ratt, mittkonsol och mönster på interiören
+ simulerade växlingar och motorljud
+ paddlar på ratten för bromskraftsåtervinning
+ mjuk gång även på ojämn landsväg
+ tyst
+ ”prestandamaskin”
+ mycket bra på bankörning med två bankörningslägen
+ mycket snabb acceleration
+ direkt styrning

På minussidan:
– tung
– underdimensionerade bromsar vid bankörning
– tendens till understyrning
– kort räckvidd

Hyundai Ioniq 5 N får 4,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Hösta växelns webbplats 26 mars 2024.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 mars 2024