Renault Scenic E-Tech Techno bra val

Renault Scenic E-Tech blev, till mångas förvåning, ”Årets bil 2024”. Ingen av de nordiska jurymedlemmarna röstade för den som Årets bil, men den tog hem segern och har onekligen sina styrkor. Svenska Dagbladet har testat den och gör tummen upp, väl värd att bli ”Årets bil 2024”.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane och Renault Scenic. Renault Scenic E-Tech Electric blev av europeiska motorjournalister korad till ”Årets bil 2024“.

Renault Scenic E-Tech är i mångt och mycket en vidareutveckling av Renault Mégane E-Tech. Den har samma elbilsplattform, CMF-EV, som Renault Mégane samt japanska Nissan och Mitsubishi.

Renault Scenic E-Tech Electric finns i två varianter: Renault Scenic E-Tech Electric 170 hästkrafter, hk, med standardräckvidd respektive Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk med lång räckvidd, som denna artikel handlar om. Till detta kommer olika utrustningsnivåer: basversionen Evolution för 170 hk, Techno för 170 och 220 hk samt Esprit alpine och Iconic för 220 hk.

Renault Scenic E-Tech Electric kallar sig suv, men är det inte; den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med rejäl dragvikt (Renault Scenic har 1 100 kilogram) och hög markfrigång.

Svenska Dagbladet har testat Renault Scenic E-Tech Electric 220 hh, som har lång räckvidd. Den ger bilen 5 av 6 poäng och – som jag tolkar det – ett ”bäst i test”. Svenska Dagbladet ger inte längre några delbetyg, utan ett helhetsbetyg uttolkat som ”lysande”.

Svenska Dagbladet summerar testet i rubriken: ”Ett räckviddsmonster som älskas av barnen”. Tidningen skriver: ”Bilen vann årets upplaga av Årets bil, och vi kan för ovanlighetens skull hålla med. Detta är en bra bil på nästa alla vis.”

Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Scenic E-Tech bra val (21 april 2024), Renault Scenic bra elbil (22 mars 2024), Renault Scenic E-Tech bra bil (22 december 2023), Renault Mégane hygglig elbil (21 december 2023),  Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Här är fakta om Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hk med utrustningsnivån Techno.
√ Bilen är en halvkombi, av tillverkaren kallad suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 220 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Högsta säkerhetsbetyg (5) i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Laddning 15–80 procent på 37 minuter (hittar inte uppgift om 10–80 procent).
√ Växelströmsladdningen 22 kW.
√ Har inte Plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 92 kilowattimmar, kWh, brutto och 87 kWh netto.
√ Förbrukningen blandad körning 1‚68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 62,2 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 890 kilogram.
√ Bagageutrymme 545 liter, med nedfällda baksäten 1 670 liter.
√ Lastutrymme under lastgolvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 100 kilogram, kg.
√ Taklast på 80 kg.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning (head-up-display).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hk från 549 900 kronor och med lilla batteriet och motor på 170 hk från 464 900 kronor. Det finns olika tillbehörspaket som ökar priset.

Svenska Dagbladet nämner en specifik konkurrent: Tesla Model Y.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hk med utrustningsnivån Techno, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd
+ låg förbrukning
+ relativt lågt pris
+ rattpaddlar för bromskraftsåtervinning
+ växelspak och andra spakfunktioner på ratten
+ glastak är tillval men ger ”fin lyx i vardagen”
+ bra runtomsikt
+ bra med digital backspegel
+ hållare för surfplattor i baksätet
+ stort, rymligt och bekvämt baksäte
+ lätt montera bakvänd barnstol
+ stort bagageutrymme
+ tredelat baksäte
+ växelströmsladdning på 22 kW
+ kvick gasrespons
+ bra och tydliga skärmar
+ bra infotainmentsystem
+ individualiserade inställningar
+ smidig styrning av klimatanläggningen

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– problem med appen
– hårda stolar för långfärd
– fungerar inte bra i motorvägsfart
– spak för stereon gömd bakom ratten
– inte plant lastgolv
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– lätt och direkt styrning, är också fördel

Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh och 220 hk med utrustningsnivån Techno får 5 av 6 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 13 juli 2024 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 13 juli 2024