Volkswagenkoncernen har varit sen och klen med elbilar, trots att den är en av världens största biltillverkare. Uppdaterade versionen av VW ID.3 och nu hela nya VW ID.7 ser dock ut ändra på detta.
Nya VW ID.7 har mycket av det som Volkswagens elbilar tidigare saknar som effektiv drivlina, stark motor, lång räckvidd, snabb laddning, rymlig kupé, bra långfärdsbil, stort bagageutrymme och tekniskt välutrustad. En styrka är att ID.7 bygger på koncernens nya elbilsplattform MEB, som är bättre än tidigare plattformar.
Volkswagen ID.7 kommer under nästa år som kombi (herrgårdsvagn). Men VW ID.7 Pro har så stor baklucka och möjlighet att fälla ner baksätena, att den kvalar in som mer än en halvkombi. I mångt och mycket är VW ID.7 en eldriven Passat.
Dagens Nyheter har testat Volkswagen ID.7 Pro, i lanseringsversionen Pro Edition. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”. Bilen får 20 av 25 poäng, med högsta betyg (fem) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra) i köregenskaper, säkerhet och komfort samt medelbetyg (tre) i ekonomi.
DN summerar VW ID.7 i rubriken: ”Nya tjänstebilsfavoriten – med små skönhetsfläckar”
Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som har separat sammanställning, på Jörgensval.se: VW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).
Här är fakta om VW ID.7 Pro Edition.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 286 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 545 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, sannolikt med högsta betyg i kommande Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 170 kW; ska ladda 10–80 procent på cirka 28 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen är förberedd för ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den är också förberedd för dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh) brutto och 77 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1‚43 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 61,8 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,5 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 204 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 532 liter, med nedfällda baksäten 1 586 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken men inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 000 kilogram dragvikt, och taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen kommer att få nätuppdatering (OTA), har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volkswagen ID.7 Pro Edition är 664 900 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till VW ID.7.
I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 Pro Edition, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra räckvidd
+ komfortabel
+ bra, lättbegriplig pekskärm
+ stort bagageutrymme
+ mycket rymligt baksäte med mugghållare i brett armstöd och usb-c-uttag
+ ”mycket bil för pengarna”
+ idealiskt som tjänstebil
+ förarstol och ratt lätta att ställa in
+ massage i främre stolarna
+ individualiserade körlägen
+ bra avvägning mellan digitala och analoga reglage
+ head-up-display standard
+ inställningsbar ljuslist på panelen
+ bra fjädring även vid ojämnheter i vägen
+ bra väghållning
+ precis styrning
+ ställbart panoramaglastak
På minussidan
– ”trots allt rätt dyr”
– ingen ställ för mobil eller läsplatta i baksätet
– dålig ljudisolering, man märker av väg- och däcksljud
– ingen bakrutetorkare
– dålig bakåtsikt
VW ID.7 Pro Edition får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 2 december 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 3 december 2023