I dag presenterade Volvo sin instegsbil, suven Volvo EX30. Den är i många avseenden en utmärkt elbil, som är rimligt prissatt jämför med kommande Volvo EX90. Dessutom kommer Volvo EX30 långt tidigare än Volvo EX90. Den finns för leverans kring årsskiftet 2023–2024.
Volvo EX30 är i mångt och mycket en efterträdare till Volvo V40, däremot inte lika tydligt till Volvo XC40. Volvo EX30 bygger på en renodlad elbilsplattform, SEA2, som är gemensam för Geelykoncernens bilar, bland annat Zeekr 001 och Smart #1.
Bilen ska locka nya köpare och få befintliga Volvoägare att gå över till elbil. Volvo räknar med att EX30 ska bli volymbilen nummer ett, som ska stå för merparten av 1,2 miljoner bilar 2025. Den har goda förutsättningar att lyckas.
Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se; den här är den första om Volvo EX30: Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).
Volvo EX30 har en avskalad skandinavisk design, som tilltalar många, inklusive mig, men inte alla.
Här är fakta om suven Volvo EX30, som finns i tre versioner, Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). Nästa år kommer en mer renodlad suvversion, EX30 Cross Country.
√ Bilen har motor på 272 hästkrafter (Single Motor) respektive 428 hästkrafter (Twin Motor) och vridmoment på 343 newtonmeter, Nm (Single Motor) respektive 543 Nm (Twin Motor).
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.
√ Snabbladdningen är på 134 kilowatt, kW (Single Motor) respektive 153 kWh (Single Motor Extended Range och Twin Motor) och växelströmsladdningen på 11 kW (Single Motor) respektive 22 kW (Single Motor Extended Range och Twin Motor). Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 49 kilowattimmar netto och 51 kWh brutto (Single Motor) respektive 64/69 kWh (Single Motor Extended Range och Twin Motor). Räckvidden är 34,4 mil WLTP (Single Motor), 48 mil WLTP (Singel Motor Extended Range) respektive 46 mil WLTP (Twin Motor) . Förbrukningen är 1,67 kWh per mil WLTP (Single Motor), 15,7 kWh per mil WLTP (Single Motor Extended Range) respektive 16,3 per mil WLTP (Twin Motor).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,7 sekunder (Single Motor), 5,3 sekunder (Single Motor Extended Range) respektive 3,6 sekunder (Twin Motor). Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 234 liter (Single Range) med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 kilogram (Single Motor), 1 400 kg (Single Motor Extended Range) respektive 1 600 kg (Twin Motor).
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och navigationssystem framför ratten men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor Extended Range 489 000 kronor och för Volvo EX30 Twin Motor 559 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars
Artikeln publicerad 7 juni 2023