Tyska BMW är duktig på kompakta suvar, numera även eldrivna sådana. BMW iX2 är batterisuven av bilen BMW X2. BMW iX2 xDrive 30 är en bra med dyr bil
BMW iX2 xDrive 30 är en äkta suv: den har kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och möjlighet till dragkrok. Dock är dragvikten relativt låg (1 200 kilogram) och räckvidden dålig (41,7 mil). Den ska senare i år komma i en bakhjulsdriven version, eDrive20.
Bilen är byggd på en kombinationsplattform, BMW FAAR, och tar därför inte vara på en renodlad elbilsplattforms fördelar. Den har inte värmepump.
Dagens Nyheter har testat BMW iX2 xDrive 30. I testet får bilen relativt lågt betyg och kvalar inte in i kategorin ”bäst-i-test”. BMW iX2 xDrive 30 får 18 av 25 poäng, varav toppbetyg (fem poäng) i kategorin köregenskaper, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö, mellanbetyg (tre poäng) i komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.
Tidningen summerar: ”… en småkaxig suv på 4,55 meter med sportig taklinje och hög markfrigång”.
Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 xDrive30 otillräcklig (26 december 2023), BMW i5 mycket bra val (10 november 2023), BMW i5 2024 mycket bra elbil (3 oktober er 2023), BMW iX1 bra kompaktsuv (30 juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” om iX 40 (16 november 2021), ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om BMW iX (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).
Här är fakta om BMW iX2 xDrive30:
√ Bilen är en suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 494 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem).
√ Snabbladdningen är 130 kilowatt, kW, i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på 29 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval på 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 66,5 kilowattimmar, kWh, brutto och 64,7 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,77 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 41,7 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 165 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 525 liter, med nedfällda baksäten 1 400 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och som tillval vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för BMW iX2 xDrive30 är från 659 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.
Dagens Nyheter nämner flera konkurrenter, som ”erbjuder bättre elbilsprestanda med båda längre räckvidd och snabbare laddning”, utan att namnge modeller: Tesla, Kia och ”några nya kinesiska märken”.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX2 xDrive 30, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ enkel och skarp styrning
+ skärmar med bra vinkel, tydlig grafik, bra snabbval och röststyrning
+ mjuk och balanserad respons från motorerna
+ bra förarmiljö
+ väl avvägd fjädring
+ stort bagageutrymme
+ bra med olika körlägen
+ bra med reglage på ratten
+ ladduttag för mobilen och trådlös laddplats
+ god förvaring
+ kommer att erbjuda spel och strömningstjänster
På minussidan:
– dyr
– trångt baksäte med låg takhöjd och kort avstånd till framsätena
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– röriga utrustningspaket
– tar extra mycket betalt för olika säkerhetsutrustning eller digitala tjänster
BMW iX2 xDrive 30 får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 6 april 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 april 2024.