Hyundai Kona känns gammal

Sydkoreanska Hyundai och Kia är, tillsammans med amerikanska Tesla, de enda stora utmanarna till alla kinesiska elbilsmärken i det längre prissegmentet. Hyundai Kona är en av flera utmanare, men det börjar bli ålderstigen. Dagens Nyheter har testat den och är inte nöjd med bilen.

Hyundai och Kia tävlar med varandra om att leverera prisvärda och bra elbilar. Hyundai kom med sin första Kona i elversion 2018; den blev väl mottagen på marknaden med pris och förbrukning som var låga, men den var också bullrig och burkig. Den nya versionen, Hyundai Kona Electric (2024), är bättre men visar ålderstecken och dåligt resultat i krocktest.

Hyundai Kona Electric finns i fyra versioner: basbilen Standard Range Essential, Standard Range Advanced, Long Range Essential och värstingbilen Long Range Advanced. Denna artikel handlar om Hyundai Kona Electric Long Range Essential.

Hyundai kallar bilen en suv, men det är den inte, eftersom bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och hög markfrigång. Den har visserligen dragkrok, men med låg dragvikt.

Dagens Nyheter har testat Hyundai Kona Electric Long Range Essential i en jämförelsen med BYD Dolphin Comfort. DN gör tummen ner för bilen, som får 15 av 25 poäng i testet. DN ger inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö, medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper, komfort och ekonomi samt lågt betyg (två poäng) i säkerhet.

DN summerar: ”… en vettig bil med alla förutsättningar att klara av vardagens utmaningar. Men körkänslan brister och säkerheten är för dålig”.

Jag har skrivit många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första helelektriska bil var Hyundai Ioniq): Ioniq 6 AWD inte fullt så bra (26 oktober 2023), Hyundai Ioniq 5 LR bra val (22 oktober 2023), Kona Electric bra val (8 oktober 2023), Nya Huyndai Kona e-bil bra val (28 september 2023), Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Här är fakta om Hyundai Kona Electric Long Range Essential:

√ Bilen är en halvkombi/suv.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 218 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 255 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten har brister. Bilen har näst högsta betyg i Euro NCAP (fyra poäng).

√ Snabbladdningen är 100 kilowatt, kW; ska ladda 10–80 procent på cirka 47 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 68,5 kilowattimmar, kWh, brutto och 65,4 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,59 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 47,7 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.

√ Toppfarten är 172 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 834 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 466 liter, med nedfällda baksäten 1 300 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har litet bagageutrymme under huven (frunk) på 27 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 750 kilogram. Den kan ta taklast på 100 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Hyundai Kona Electric är för Standard Range Essential 474 900 kronor, Standard Range Advanced 504 900 kronor, Long Range Essential 514 900 kronor och Long Range Advanced 549 900 kronor. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Hyundai Kona Electric Long Range Essential, som den också testar i en envig, vilken Kona förlorar, BYD Dolphin Comfort.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Kona Electric Long Range Essential, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”duglig och kapabel folkfraktare”
+ funktionell
+ bra disponerade utrymmen
+ ström till extern enhet (V2L) i form av 230-voltsuttag i bilen och adapter i ladduttaget
+ stolar med godkänd komfort och god justermån
+ knappar för stols- och rattvärme
+ snabbkommando för att stänga av alla varningsljud
+ bra Inredningsmaterial
+ bra ventilation
+ bra vindrutespolning
+ rimligt bra räckvidd

På minussidan:
– ”körkänslan är påtagligt klossig”, tråkig att köra
– tar inte kurvor bra
– dyr
– bristande säkerhet
– ”ålderdomligt dovt” med mörka färger och fyrkantiga former
– ”knappar är strödda runt omkring kupén”
– dålig gränssnitt på skärmen
– ”vägbullret är påträngande”

Hyundai Kona Electric Long Range Essential får 15 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 24 februari 2024 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 februari 2024