Škoda har hävdat sig väl som elbil, främst inom Volkswagenfamiljen men också i jämförelse med andra. Nu har Škoda Enyaq kommit i en sport-suv-version, Škoda Enyaq RS iV.
Škoda Enyaq delar MEB-plattform med syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Volkswagen (VW). Tillverkningen sker inte i Škodas hemland Tjeckien, utan i tyska Zwickau.
Škoda har kommit i flera rena elbilsmodeller under namnet Enyaq. Škoda Enyaq iV kom i olika versioner, liksom Škoda Enyaq Coupé (kallad suv), Škoda Enyaq Sportline iV och Škoda Enyaq RS iV, som är mer suv än coupé.
Jag har haft många artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se: Škoda Enyaq RS iV sportversion (14 december 2022), Škoda i sportig familjssuv om Coupé (17 september 2022), Škoda Enyaq som sportigare bil om Coupé RS iV (28 april 2022), Škoda Enyaq i sportversion om Coupé RS iV (27 mars 2022), Škoda Enyaq bra val om Enyaq iV 80x (19 november 2021), DN prisar Škoda och Ford (19 juni 2021) och Škoda starkt elbilsalternativ (22 april 2021).
Svenska Dagbladet har testat Škoda Enyaq RS iV och gör tummen upp med omdömet “Rymlig sportbil som trivs i ny finkostym” och ger den nära nog bäst-i-test-betyg, 29 av 36 poäng.
Här är lite fakta om Škoda Enyaq RS iV.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 299 hästkrafter och vridmoment på 460 newtonmeter (Nm).
√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 77 kilowattimmar (kWh) netto och 82 kWh brutto. Förbrukningen är 1,75 kWh per mil WLTP. Räckvidden är 50 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,5 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 585 liter, med nedfällt baksäte 1 710 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Nybilsgaranti är åtta år eller 16 000 mil, inklusive batteri och elektronik.
√ Priset för Škoda Enyaq RS iV är från 690 300 kronor. Standardutrustningen är hög; för den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar Škoda Enyaq RS iV med? SvD nämner två konkurrenter: Audi Q4 50 e-tron Quattro och Volkswagen ID.4 GTX.
På plussidan:
+ prisvärd
+ stort bagageutrymme
+ väldisponerade utrymmen
+ ”suveräna stolar”
+ elegant klädsel
+ förväntat bra andrahandsvärde
+ rimligt bra räckvidd
+ sportiga köregenskaper
+ tyst
+ hög säkerhetsutrustning
+ hög standardutrustning
+ bra sportfjädring
+ spak till farthållare på ratten
+ luftvärmepump
På minussidan:
– delar av fronten har utformning som vid kollision kan förvärra skador för fotgängare
– varningssignal även om man släpper ratten några sekunder
Škoda Enyaq RS iV får 29 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 15 april 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Škoda
Artikeln publicerad 15 april 2023