Renault Scenic bra elbil

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane och Renault Scenic.

Franska Renault Scenic är i mångt och mycket en vidareutveckling av Renault Mégane E-Tech och naturligtvis en fullfjädrad elbilsversion av den bensindrivna Scenic, som kom 1996. Renault Scenic E-Tech har samma elbilsplattform, CMF-EV, som Mégane, vilken den för övrigt delar med japanska Nissan och Mitsubishi.

Renault Scenic E-Tech Electric fick svenska priser helt nyligen.

Renault Scenic E-Tech Electric finns i två varianter: Renault Scenic E-Tech Electric 170 hästkrafter, hk, med standardräckvidd respektive Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk med lång räckvidd, som denna artikel handlar om. Till detta kommer olika utrustningsnivåer: basversionen evolution för 170 hk, techno för 220 och 170 hk, esprit alpine för 220 hk och iconic för 220 hk.

Renault Scenic E-Tech Electric kallar sig suv, men är det inte; den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med rejäl dragvikt (Renault Scenic har 1 100 kilogram) och hög markfrigång.

Webbplatsen Högsta växeln har testat Renault Scenic E-Tech Electric. Högsta växeln ger den 4 av 5 poäng och – som jag tolkar det – gör tydligt tummen upp för bilen, trots att den inte får högsta eller näst högsta betyg. Högsta växeln ger inga delbetyg, utan bara ett samlat betyg i halvsteg. Bilen får fyra poäng. Högsta växeln summerar i testet: ”Renault Scenic erbjuder klockren räckvidd och rikligt med utrymmen, allt till ett förnämligt pris. … ”en oerhört vettig bil” …”.

Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Scenic E-Tech bra bil (22 december 2023), Renault Mégane hygglig elbil (21 december 2023),  Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Här är fakta om Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk:

√ Renault kallar bilen suv, men är snarare en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 220 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem).

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW; ska ladda 15–80 procent på 37 minuter (har inte hittat uppgift på 10–80 procent). Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 92 kilowattimmar, kWh, brutto och 87 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1‚69–1,73 kWh per mil WLTP beroende på utrustningsnivå.

√ Räckvidden är 62,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.

√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 842 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 545 liter, med nedfällda baksäten 1 670 liter. Bilen har utrymme under lastgolvet (durken). Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 100 kilogram. Den kan ta taklast på 75/80 kilogram (båda uppgifterna förekommer).

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√  Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk är 549 900 kronor, med lilla batteriet och motor på 170 hk 464 900 kronor. Det finns olika tillbehörspaket, som ökar priset.

Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Scenic E-Tech 220 hk, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”bästa samband mellan pris och räckvidd”
+ relativt lågt pris
+ imponerande räckvidd på drygt 62 mil
+ lyckad design med ”imponerande närvaro”
+ rymlig och ljus kupé
+ bra infotainmentsystem
+ många manuella reglage, ”ett smörgåsbord av reglage” runt ratten
+ användarvänlig
+ fyra paddlar på ratten för bromskraftsåtervinning
+ bra baksäten, åtminstone för dem som inte är långa
+ lagom acceleration
+ rimlig motoreffekt
+ direkt gasrespons
+ låg vikt
+ snabb styrning
+ ”väldigt flink”
+ märkbar skillnad mellan körlägen
+ goda utrymmen
+ mycket tyst kupé
+ familjebil och tjänstebil
+ imponerande helhetspaket

På minussidan:
– vissa brister i kvalitet
– växelväljaren konstigt vinklad, gör det knepigt att lägga i rätt växel
– inget lårstöd i baksätet
– tar inte ojämnheter i vägen bra
– fjädringen har brister

Renault Scenic E-Tech Electric får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 18 mars 2024.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 mars 2024