Renault Scenic E-Tech bra val

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane och Renault Scenic. Renault Scenic E-Tech Electric blev av europeiska motorjournalister korad till ”Årets bil 2024”, dock inte av den nordiska delen av juryn.

Renault Scenic E-Tech Electric är i mångt och mycket en vidareutveckling av Renault Mégane E-Tech. Den har samma elbilsplattform, CMF-EV, som Renault Mégane samt japanska Nissan och Mitsubishi.

Renault Scenic E-Tech Electric finns i två varianter: Renault Scenic E-Tech Electric 170 hästkrafter, hk, med standardräckvidd respektive Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk med lång räckvidd, som denna artikel handlar om. Till detta kommer olika utrustningsnivåer: basversionen evolution för 170 hk, techno för 170 och 220 hk samt esprit alpine och iconic för 220 hk.

Renault Scenic E-Tech Electric kallar sig suv, men är det inte; den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med rejäl dragvikt (Renault Scenic har 1 100 kilogram) och hög markfrigång.

Dagens Nyheter har testat Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh/220 hk. Den ger bilen 19 av 25 poäng och – som jag tolkar det – ett försiktigt ”bäst i test”. Bilen får högsta delbetyg (fem poäng) i miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och komfort samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och ekonomi.

Dagens Nyheter summerar testet: ”Årets bil bjuder på lång räckvidd och återvinning.” Det senare ägnar tidningen en hel del utrymme åt att beskriva. Tidningen skriver bland annat att batteriet har ett liv som energilager i sex till tio år efter att det är slut som bilbatteri sedan kapaciteten sjunkit till cirka 60–70 procent.

Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Scenic bra elbil (22 mars 2024), Renault Scenic E-Tech bra bil (22 december 2023), Renault Mégane hygglig elbil (21 december 2023),  Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Här är fakta om Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh/220 hk med utrustningsnivån iconic.

√ Renault kallar bilen suv, men är snarare en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 220 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem).

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW; ska ladda 15–80 procent på 37 minuter (hittar inte uppgift om 10–80 procent). Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 92 kilowattimmar, kWh, brutto och 87 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1‚68 per mil WLTP.

√ Räckvidden är 62,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.

√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 890 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 545 liter, med nedfällda baksäten 1 670 liter. Bilen har utrymme under lastgolvet (durken). Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 100 kilogram. Den kan ta taklast på 75/80 kilogram (båda uppgifterna förekommer).

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√  Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Renault Scenic E-Tech Electric 220 hk är från 549 900 kronor, med denna utrustningsinvå 575 000 kronor, med lilla batteriet och motor på 170 hk från 464 900 kronor. Det finns olika tillbehörspaket, som ökar priset.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh/220 hk utrustningsnivån iconic, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd
+ bekvämt förarsäte
+ bra och tydliga skärmar
+ navigator och röstassistent fungerar bra
+ går att se hur körstil och utomhustemperatur påverkar räckvidd
+ stort, rymligt och bekvämt baksäte
+ återvunna material i stor mängd
+ snygg och stilfull design
+ stort bagageutrymme
+ smart hållare för läsplatta eller mobil i bakre mittstöd
+ fyra paddlar på ratten för bromskraftsåtervinning
+ individualiserade inställningar
+ låg vikt
+ relativt lågt pris
+ lättstyrd, hanterar slingriga vägar bra
+ soltak
+ motor utan sällsynta jordartsmetaller
+ batteri i moduler som gör det lätt att ersätta eller reparera

På minussidan:
– halvtråkiga köregenskaper
– ”spakhysteri i förarmiljön”
– mjuk fjädring

Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh/220 hk utrustningsnivån iconic får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 20 april 2024.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 21 april 2024