Tesla fortsätter att bryta mot den nordiska samhällsmodellen med kollektivavtal, men har däremot inga problem med sina nya bilar. Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift (AWD) har kommit i en uppdaterad versionen. Högsta växeln har testat bilen och gör ”tummen upp”.
Nya Tesla Model 3 påminner om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S. Men Tesla Model 3 är mindre, betydligt billigare och trots allt sju år gammal. Liksom alla Tesla bygger den på en renodlad elbilsplattform.
Tesla Model 3 2024 finns i tre versioner: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) och standardräckvidd, Tesla Modell 3 med fyrhjulsdrift (AWD) och extra lång räckvidd (long range, LR) samt Tesla Model 3 Performance. Den här artikeln handlar om Tesla Model 3 AWD.
Uppdateringen är mer omfattande än vad som brukar vara fallet vid en ”facelift”. Bilen har ny front med lägre luftmotstånd (cd-värde 0,219) och vindljud, mer slimmade framlyktor och strömlinjeformade stötfångare, smäckrare form på baklyktorna och mer aerodynamisk utformning på fälgarna. Invändigt är skärmarna mer ljusstarka och responsiva, ratten har inga spakar, ratten har flera knappvalsfunktioner (blinkers, helljus, backkamera, vindrutetorkare och röstigenkänning), två trådlösa mobilladdare i framsätet, skärm i baksätet (8 tum), ventilerade säten, USB-C-uttag på 65 watt vardera, bättre komfort med akustikglas, bättre fjädring, bättre ljudisolering, stämningsbelysning i kupén och nytt ljudsystem.
Högsta växeln ger betyget 4,5 av 5, vilket på en 25-gradig skala blir 22,5 poäng, vilket vi tolkar som ”bäst-i-test”. De tre stockholmska morgontidningarna har tidigare testat nya Tesla Model 3, Dagens Nyheter till och med två gånger. DN ger Tesla 19 av 25 poäng. Svenska Dagbladet ger motsvarande 23,6 av 25 poäng. Dagens industri ger Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) 20 av 25 poäng.
Högsta växeln frågar i rubriken: ”Tesla Model 3 – fortfarande marknadens bästa elbil?” Svaret är ”Nya Tesla Model 3 är utan tvekan en av marknadens vassaste elbilar”, det vill säga ”ja”. Men samtidigt säger Högsta växeln att bilen har ”ett antal betydande svagheter”.
Högsta växeln nämner ingen specifik konkurrent till Tesla Model 3.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla 3 säkert val (23 mars 2024), Tesla X inte längre bästa val (16 februari 2024), Nya Tesla Model 3 en fullträff (30 december 2023), Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model 3 AWD 2024.
√ Bilen är en halvkombi/sedan.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 418 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 510 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250, kW, i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på 27 minuter.
√ Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har Teslas motsvarighet till Plug & charge för Teslas laddstationer.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 78,1 kilowattimmar, kWh, brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 62,9 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,4 sekunder.
√ Toppfarten är 201 kilometer per timme (lägre än äldre Tesla Model 3).
√ Tjänstevikten är 1 828 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 682 liter, inklusive utrymme under lastgolv och frunk, med nedfällda baksäten 1 234 liter. Bilen har relativt stort utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 85 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 kilogram. Den kan ta taklast på 68 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har inte instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay eller Andoid auto.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år samt batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Priset för nya Tesla Model 3 AWD är 609 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model 3 Long Range AWD (2024), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mer genomarbetad version än tidigare
+ ”fantastisk räckvidd”
+ ”trevlig körupplevelse”
+ gott om utrymme
+ prisvärd
+ hög kvalitet på interiört material
+ tyst
+ bekväma stolar med värme och ventilation
+ god framåtsikt
+ stort bagageutrymme fram
+ sportig med kvick styrning, mycket välplanerat chassi
+ bra fjädringskomfort
+ hanterar ojämnheter i marken bra
+ smidig i stadstrafik och stabil på motorväg
+ bättre byggd än gamla Tesla Model 3
+ stolsvärme på alla platser
+ pekskärm även för baksätespassagerare
På minussidan:
– inga rattspakar
– inga sensorer för regn och parkering, ingen radar för farthållaren
– bristande detaljkvalitet
– inga dimljus
– dålig passform på vissa detaljer
– sedan och inte halvkombi
– stolarna har dåligt sidostöd
– ingen hastighetsmätare i synfältet
– går inte att växla med handskar
– kameralinser blir lätt blockarde av snö och slask
– farthållaren fungerar dåligt på snökantade vägar
– dörrhandtagen fryser lätt fast
– vindrutetorkarnas automatik fungerar dåligt
Nya Tesla Model 3 AWD får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 25 maj 2024.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 26 maj 2024