Renault har en lång historia av att producera bra transportbilar/skåpbilar. Till de bästa hör Renault Master, som nu kommit i ny version för el (batteri och vätgas) samt diesel.
Renault Master har funnits sedan 1980 och varit flaggskeppet bland bolagets transportbilar. Renault Master har sålts i över tre miljoner exemplar i mer än 50 länder. Nu kommer en fjärde generation, där elversionen ska ge Renault en bättre position på marknaden, med en effektiv eldrift och över 230 versioner av bilen. I dag ligger amerikanska Ford och tyska Mercedes före franska Renault på marknaden för eltransportbilar.
Renault Master E-Tech Aerovan är en vidareutveckling av gamla Renault Master. Den bygger på en kombinationsplattform, som gör att nya Renault Master finns både med batteri-, vätgas- och dieseldrift.
Renault Master E-Tech Aerovan finns i 20 chassiutföranden, med 11–22 kubikmeter lastutrymme och i många varianter. Instegsversionen har ett mindre batteri på 40 kilowattimmar (kWh), motor på 96 kW och räckvidd på 18 mil WLTP jämför med klassledande och testade transportbilen på 87 kWh, motor på 105 kW (140 hästkrafter) och räckvidd på 46 mil. Bilen är berättigad till en statlig klimatpremie på 50 000 kronor.
Högsta Växeln har testat Renault Master E-Tech Aerovan L2H2, som är den största skåpbilen. Den ger bilen 4,5 av 5 poäng och – som jag tolkar det – ett ”bäst i test”. Högsta Växeln ger inte några delbetyg.
Högsta Växeln summerar testet: ”Elbilen är ett stort kliv fram och erbjuder imponerande räckvidd och effektivitet.” Den skriver också att det är en ”oerhört genomtänkt och genomarbetad bil”.
Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Scenic E-Tech Techno bra val (13 juli 2024), Renault Scenic E-Tech bra val (21 april 2024), Renault Scenic bra elbil (22 mars 2024), Renault Scenic E-Tech bra bil (22 december 2023), Renault Mégane hygglig elbil (21 december 2023), Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).
Här är fakta om Renault Master E-Tech Aerovan L2H2.
√ Bilen är en transportbil.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 140 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.
√ En sätesrad, tre sittplatser.
√ Högsta säkerhetsbetyg i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 130 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Laddning 15–80 procent på 38 minuter; ingen uppgift om 10–80 procent.
√ Växelströmsladdning 22 kW.
√ Har inte Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri 87 kilowattimmar, kWh, netto.
√ Förbrukning blandad körning 2,1 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 46 mil WLTP.
√ Toppfart 120 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t: ingen uppgift,
√ Tjänstevikt 2 558 kilogram.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 2 500 kilogram, kg.
√ Lastkapacitet 1 600 kg
√ Mått: längd 5 685 millimeter, bredd 2 222 mm, höjd 2 501 mm.
√ Många förarstödssystem.
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd sex år oberoende av körsträcka, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Renault Master E-Tech Aerovan: från 514 900 kronor exklusive moms. Det finns olika varianter och tillbehörspaket som ökar priset rejält.
Högsta Växeln nämner ingen specifik konkurrent.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Master E-Tech Aerovan L2H2, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ infotainmentskärmen fungerar bra och är lättanvänd
+ många fysiska reglage
+ bra design på handskfack
+ plats för tre personer fram
+ mittsätet kan fällas ner och bli bord/arbetsplats
+ mycket bra förvaringsmöjligheter i kupén
+ digital backspegel
+ kördynamik som personbil
+ samma lastkapacitet och -volym som i dieselversionen
+ bra dragvikt (2 500 kilogram)
+ bra ergonomi
+ bra komfort
+ finns i 350 färger
+ många konverteringar/utföranden för olika behov
+ aerodynamisk och effektiv drivlina
+ imponerande räckvidd (46 mil)
+ pigg, enkelt att köra mjukt
+ ”oerhört lättmanövrerad”
+ liten vändradie
+ batterier enkla att reparera
På minussidan:
– material i hårdplast
– toppfarten begränsad till 120 km/t
– påtagligt vindljud i motorvägshastighet
– skumpig fjädring
– påtaglig transportbilskänsla
Renault Master E-Tech Aerovan L2H2 får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta Växelns webbplats 27 juni 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Renault
Artikeln publicerad 16 juli 2024