Mercedes EQE 500 bra suv

Mercedes-Benz kommer starkt med elbilar inom alla sina segment. Mercedes har många modeller. Här ska vi fördjupa oss i EQE-suven 500.

”EQS” är Mercedes lyxbilsversion av elbilar, men EQE-serien ligger inte efter. Båda bygger på en renodlad elbilsplattform, EVA2, som ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform, som elbilarna EQA och EQB har.

Mercedes-Benz EQE SUV finns även i mindre motor- och batteristarka versioner.

Dagens industri har testat Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic. Betyget är inte ”bäst-i-test”, men nära, bilen får 20 av 25 poäng. Den får full pott (fem poäng) i komfort och näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och bilkänsla. Endast i ekonomi får den relativt lågt betyg (tre poäng). Rubriken avslöjar att Di tycker mycket om bilen: ”Glidaråk i toppklass”.

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes på el för direktörer om AMG EQS 53 4Matic+ (13 juli 2023), Mercedes eCitan bra skåpbil (26 juni 2023), Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Här är fakta om Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 408 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 858 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.

√ Snabbladdningen är 173 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 100 kilowattimmar (kWh) brutto och 90,6 kWh netto.

√ Förbrukningen är 2,14 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 50/55,2 mil WLTP (båda uppgifterna förekommer)

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder.

√ Toppfarten är 210 kilometer per timme.

√ Vikten är 2 560/2 748 kilogram (båda uppgifterna förekommer).

√ Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 675 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 800 kilogram, men oklart om taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) samt instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri tio år.

√ Priset för Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic är 1 050 000 kronor. Ytterligare utrustning finns med många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

Di nämner i praktiken fem specifika konkurrenter till Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Audi Q8 e-tron, ”Vass utmanare, nu i en andra generation med längre räckvidd.”; BMW IX, ”Den tyska konkurrenten är också en uppvisning i komfort”; MB EQS; Tesla Model X, ”Några år på nacken, nu i uppdaterad version. Fortfarande mest futuristisk.”; Volvo EX90

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”ytterst bekväm”
+ ”exklusiv känsla i detaljerna”
+ luftig kupé
+ luftfjädring
+ ”bekväma sätena med både massage och ventilation”
+ utmärkt långfärdsbil
+ mjukt men precist filhållningsystem
+ bra adaptiv farthållare
+ ser låg ut fast den är hög och suv
+ bra styrning och körkänsla
+ digital visning framför ratten och på head-up-display
+ konkurrenskraftigt pris

På minussidan:
– har inte tv-spelsliknande finesser som Tesla
– priset

Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 22 september 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 september 2023