Det finns många kinesiska bilföretag på marknaden, cirka 150 stycken. Ett fåtal finns i Europa. En mindre andel av dessa är intressanta. Hit hör Xpeng. Med Xpeng G6 AWD Performance presenterar företaget en bra bil, en mellanstor suv som främst utmanar Tesla Model Y.
Xpeng vill ge premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Polestar, Porsche och Volvo en match. Men märket riktar i högsta grad också in sig på Tesla och olika kinesiska kollegor. Xpeng G6 är i högsta grad en utmanare till Tesla Model Y, därtill billigare.
Xpeng fick ingen bra start i Sverige. Den floppade totalt med Xpeng P5, men kommer nu igen med sedanen Xpeng P7, stora suven Xpeng G9 och mellanstora suven Xpeng G6.
Xpeng G6 har helelektrisk plattform, SEPA 2.0, som ger fördelar.
Bilen är i sin fyrhjulsdrivna version en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, stort bagageutrymme, dragkrok med rejäl dragvikt, hög markfrigång och stor nog för minst fem personer.
Webbplatsen Högsta Växeln har testat fyrhjulsdrivna Xpeng G6 AWD Performance, som den jämför med de två bakhjulsdrivna versionerna. Den ger bilen, oberoende av version, högt betyg, nästan ”bäst-i-test”. Högsta Växeln ger inga delbetyg, bara ett samlat betyg, där bilen får 4 av 5 poäng.
Högsta Växeln summerar ”Xpeng G6 imponerar med modern teknik och en härlig körupplevlse till ett rimligt pris” och i rubriken lägger webbplatsen till ”bättre än Tesla Model Y”.
Xpeng G6 finns i tre versioner: fyrhjulsdrift (Xpeng G6 AWD Performance), bakhjulsdrift med lång räckvidd (Xpeng G6 RWD Long Range) och bakhjulsdrift med standardräckvidd (Xpeng G6 RWD Standard Range). Den här artikeln handlar om den fyrhjulsdrivna versionen.
Jag har skrivit många artiklar om Xpeng på Jörgensval.se: Xpeng P7 AWD bra sedanval (7 november 2023), Tufft för Xpeng G9 AWD (18 juni 2023), Xpeng G9 AWD mycket bra suv (3 juni 2023), Xpeng G9 bra suv (19 maj 2023), Xpeng P7 bästa elkines? (4 maj 2023), Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).
Här är fakta om Xpeng G6 AWD Performance.
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift, motor på 476 hästkrafter, hk, vridmoment på 660 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Mycket hög säkerhet, förväntas få högsta betyg i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 280 kW, 800 voltssystem.
√ Laddning 10–80 procent på 20 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen Plug & charge.
√ Ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Inte förberedd för dubbelriktad laddning, att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteri (NCM) på 92 kilowattimmar, kWh, brutto, och 87,5 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1‚79 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 55 mil WLTP, för Xpeng G6 RWD Long Range 57 mil och Xpeng G6 RWD Standard Range 43,5 mil.
√ Acceleration 0–100 kilometer per timme, km/t, 4,1 sekunder, för Xpeng G6 RWD Long Range 6,7 s och Xpeng G6 RWD Standard Range 6,9 s.
√ Toppfart 200 km/t.
√ Tjänstevikt 2 120 kilogram.
√ Bagageutrymme 571 liter, med nedfällda baksäten 1 374 liter.
√ Inget lastutrymme under durken/golvet.
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 500 kg.
√ Oklart om taklast.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Xpeng G6 AWD Performance från 619 900 kronor, Xpeng G6 RWD Long Range från 579 900 kronor och Xpeng G6 RWD Standard Range från 529 900 kronor. Det mesta av utrustning ingår.
Högsta Växeln nämner en specifik konkurrent till Xpeng G6: Tesla Model Y.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G6 AWD Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ toppmodern teknik
+ inbjudande interiör
+ komfortabel
+ ”väldigt integrerad bakrutetorkare”
+ flera fysiska knappar
+ ventilation i framstolar
+ värme i både framstolar och baksäte
+ imponerande ljudsystem
+ trådlöst Apple CarPlay och Android Auto
+ två kylda induktionsladdare på 50 W
+ hög kvalitet
+ rymligt baksäte
+ glastak som ger ljus i kupén
+ imponerande dragvikt 1 500 kg
+ lättkörd
+ snabb acceleration
+ låg förbrukning
+ bra fjädring
+ tyst
+ prisvärd
+ värmepump
På minussidan:
– sämre lastutrymme än Tesla Model Y
– få fysiska knappar och vred
– stökigt infotainmentsystem
– trångt för lång person i baksätets mitt
– ingen frunk
Xpeng G6 får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 13 juni 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng
Artikeln publicerad 16 juni 2024